Finské město Tampere, kde vzniká zcela nový tramvajový systém, vybralo provozovatele tramvají na období deseti let od uvedení do provozu. Vítězem výběrového řízení se staly finské železnice VR (Valtion Rautatiet).
Zahájení provozu tramvají v Tampere je očekáváno už v roce 2021 (zkušebně bez cestujících dokonce už od dubna 2020), kdy má být uvedena do provozu první etapa systému. Vozidla pro město dodá na základě vítězství v tendru Škoda Transtech, dceřiná společnost Škody Transportation ve Finsku, jejíž koncept tramvají Artic se pro Škodovku prozatím ukazuje jako výborná koupě. Na základě smlouvy s městem má Škoda Transtech dodat 15 až 20 vozidel v kombinaci délek 30 a 40 m. Součástí kontraktu je i opce, která umožňuje nakoupit další tramvaje až do celkového počtu 46 vozidel. Tyto tramvaje by měly být využity v rámci druhé etapy výstavby, která by měla začít v roce 2021. V současné době již běží výběrové řízení na zhotovitele stavby.
Tampere nebude provoz tramvají zajišťovat prostřednictvím vlastního dopravního podniku a vypsalo výběrové řízení na externího provozovatele, který bude zajišťovat dopravu na základě stanovených sazeb. Finské dráhy, které nakonec zvítězily, nebyly v tendru na provozování tramvají osamocené. Celkem se přihlásilo 6 zájemců, mezi nimi například i stockholmský DP. V rámci konsorcia s Keolisem se účastnil také samotný výrobce Transtech. Výběr kandidátů byl zúžen nejprve na pět (hned na počátku vypadla nabídka stockholmského Dopravního podniku), po dalších jednáních zůstali už jen tři uchazeči.
Hodnoticími kritérii byla cena, jež měla váhu 40 bodů, a kvalita nabízené služby, která měla váhu 60 bodů. Konsorcium, jehož součástí byl sám Transtech, skončilo na druhém místě se 79,42 body. Třetí příčka patřila společnosti Länsilinjat Oy, která získala v součtu jen 65,71 bodů. Oproti tomu finské státní dráhy VR získaly rovných 100 bodů.
Libor Hinčica