Netradiční proměnou prošel v hostivařských dílnách v Praze jeden z autobusů Irisbus Citelis 12M pražského DP. Vůz ev. č. 3510 se podrobil opravě, v jejímž rámci obdržel mj. netradiční lak odkazující na historii autobusové dopravy v Praze.
Inspirací pro vzhled vozidla a barevné řešení byly předválečné pražské autobusy, ale také trolejbus Praga TOT (z roku 1936), na němž se v hostivařských ústředních dílnách pracuje na uvedení do historické podoby. Lakování trolejbusu dalo vzniknout myšlence převést stejné barevné schéma na některý z autobusů pražského DP a připomenout tak netradiční formou dávno zapomenutý vzhled vozidel. V zahraničí, ale ani v českých podmínkách, nejde o nic až tak výjimečného. Německé Drážďany například opatřily retro nátěrem ve stylu československých tramvají T4D jeden ze svých nízkopodlažních vozů řady NGT, v Liberci zase byla polepem ve stylu tramvaje T2 opatřena tramvaj EVO2.
Pro úpravu byl použit jeden z autobusů Irisbus Citelis 12M. Na rozdíl od svých předchůdců nebyl typ Citelis v Praze příliš úspěšný. V roce 2006 byl pořízen nejprve jeden předváděcí vůz (ev. č. 3501) a po něm série 10 vozů (3502–3511), na níž v roce 2009 navázal ještě jeden původně předváděcí vůz ev. č. 3512, čímž byly dodávky tohoto modelu ukončeny. V případě článkové verze Citelis 18M byl pořízen v roce 2009 dokonce jen jeden vůz (rovněž původem předváděcí (ev. č. 6599). Celkem bychom tak ve službách pražského DP napočítali jen 13 Citelisů (z toho jeden kloubový).
Vůz ev. č. 3510 byl v létě 2018 přistaven do dílen v Hostivaři, kde posloužil mj. pro odzkoušení některých prvků, které by mohly být použity při opravách autobusů SOR NB 12 CITY, které navzdory původně předpokládané životnosti snášení pražské podmínky poměrně špatně a potýkají se například s praskáním rámů, příček rámů a okenních sloupků, takže budou vyžadovat v rámci oprav poměrně velké investice. Vůz Citelis ev. č. 3510 byl přelakován do červeno-žlutého laku, který byl doplněn o bílé lakování střechy a zadního čela (krytu motoru). Ostatní bílé prvky (okenní část) jsou řešeny polepem, stejně jako černé proužky, a zlaté nápisy a znaky.
Kromě exteriéru prošel úpravami také interiér. Vůz by měl mít podlahu a nové boční obložení v dekoru dřeva, chybět by neměl ani jeden LCD monitor. Autobus je zároveň posledním pražským vozem, který prošel opravou problematického sloupku T8 (vyměněn je i zadní rám prostoru zadních dveří). Předpokládá se, že autobus bude převeden z garáží Řepy, kde jsou deponovány všechny pražské Citelis, do garáží Hostivař, odkud bude vypravován do běžného provozu s cestujícími. Sloužit má pak také k prezentačním účelům pražského DP.
Libor Hinčica