OAD Kolín, která nedávno zvítězila v soutěži na provoz MHD v Kolíně během příštích deseti let, spojí budoucnost kolínské veřejné dopravy se značkou Mercedes-Benz. Od EvoBusu zakoupí celkem 17 nízkopodlažních autobusů Mercedes-Benz Conecto. Smlouva s dodavatelem již byla podepsána a výroba autobusů pro Kolín už měla být zahájena. Hodnota kontraktu je více než 100 mil. Kč.
Město Kolín v zadávacích podmínkách soutěže požadovalo 16 nových moderně vybavených středně dlouhých autobusů (10–12 m) a dva menší krátké autobusy (7–9 m), které budou jezdit v centru města.
„Vybrali jsme vozy značky Mercedes. Objednali jsme jich ne šestnáct, ale sedmnáct, abychom měli o jeden vůz navíc do zálohy pro případ, kdyby se s některým něco stalo, třeba drobná havárie, která by ale vyžadovala opravu a stažení vozu na nějaký čas z provozu,“ sdělil výkonný ředitel OAD Kolín Ing. Martin Pípal.
Zbývající dva malé autobusy nový dopravce ještě vybírá a testuje na krajských linkách, teprve poté je závazně objedná.
Cestující kolínskou MHD se díky zbrusu novým Mercedesům můžou těšit na vyšší pohodlí a komfort než nabízí současná flotila kolínské MHD složená z autobusů značky SOR. Ve všech vozech bude klimatizace, což ocení cestující hlavně během stále parnějšího léta, ale i během tuhé zimy. To, zda je každý autobus v létě dostatečně vychlazený a v zimě naopak dost vyhřátý, mají ohlídat dvě speciální čidla, která si město vyžádalo. Nové autobusy nabídnou také internetové připojení k veřejné síti Wi-Fi nebo nabíječky na mobilní telefony. Odbavovací systém umožní platit několika různými způsoby, včetně bezkontaktní platební karty, QR kódu nebo Kolínské chytré klíčenky. V každém autobuse budou nainstalovány i speciální kamery, které může řidič aktivovat ve chvíli, kdy by došlo k nějakému problému ve vozidle.
Autobusy s obchodním jménem Conecto jsou vyráběny od roku 1996, ačkoli původně se používalo ještě označení Mercedes-Benz O 345 a o Conectu se začalo hovořit až od roku 2002. Původně šlo o středněpodlažní autobus určený především pro nasazení v městské dopravě. Výrobu těchto autobusů zajišťoval od počátku turecký závod Mercedesu, přičemž s autobusem bylo kromě Turecka cíleno na zákazníky z východní Evropy a balkánských států. Od roku 2007 byla zahájena výroba druhé generace Conecta. Ta byla postavena na platformě původního řešení jiného městského autobusu od Mercedesu – prémiového Citara, avšak v provedení první generace (od jejíž výroby se v mezičase v Německu ustoupilo). Z Conecta se tímto krokem stal 100% nízkopodlažní autobus. V roce 2016 byla na světové premiéře ve Varšavě představena třetí (aktuální) generace Conecta, která přinesla řadu technických vylepšení i nový design. Kromě dieselové verze v sólo (Conecto) a článkovém (Conecto G) provedení byla později doplněna i plynová varianta (Conecto NGT).
S novým Conectem se podařilo uspět ještě v roce 2016 v ČR v Třebíči u dopravce TRADO-MAD, po jednom voze bychom dnes nalezli také na linkách MHD v Hořovicích a v Benešově u dopravce Arriva Střední Čechy, jeden vůz má k dispozici také ČSAD Benešov. Kromě Kolína by měly být Conecta uvedena v dohledné budoucnosti do provozu také v Příbrami.
Připomeňme, že OAD Kolín je součástí dopravní skupiny Z-Group a.s. která je se svými 1.400 autobusy a 1.700 řidiči jedním z nejvýznamnějších tuzemských dopravců. Každým rokem přepraví zhruba 50 milionů cestujících.
Libor Hinčica za využití TZ OAD Kolín