Původem brněnský trolejbus Škoda 9 Tr se vrátil do svého někdejšího působiště. Dopravní podnik získal jeden z trolejbusů, který v minulosti prodal do ukrajinského města Rovno (Rivne). V Brně by se měl stát trolejbus po opravě součástí retro sbírky vozidel brněnského DP.
Do Brna bylo v minulosti dodáno 121 trolejbusů Škoda 9 Tr různých výrobních sérií. Úplně první dva vozy – dodané navíc v exportním sovětském dvoudveřovém provedení – byly zařazeny do provozu v roce 1963 (původní ev. č. 43 a 44, později 3043 a 3044). Další tři vozy ve dvoudveřovém provedení byly dodány ještě v roce 1971. Od roku 1972 byly dodávány první trolejbusy s typovým označením 9 TrT s tyristorovou výzbrojí. Šlo ale pouze o jeden z prototypů a dva vozy ověřovací série (ev. č. 3084–3086). Ačkoli výzbroj prokázala své vlastnosti (zejména nižší spotřebu elektrické výzbroje), k její zástavbě do sériových vozů vzhledem ke snaze utlumit výrobu trolejbusů v Československu nakonec nedošlo. Od roku 1978 tak byly dodávány alespoň vozy s hydraulickým posilovačem řízení (typ 9 TrH), kterých si Brno zakoupilo deset (ev. č. 3107–3116). Teprve od roku 1979 byla nakupována poslední inovace v té době již značně zastaralého trolejbusu s označením 9 TrHT, která již měla i tyristorovou výzbroj. Takových trolejbusů pořídilo Brno do konce roku 1981 celkem 47 (ev. č. 3117–3163).
Poslední „devítka“ dojezdila v Brně 30. 11. 1996 (vůz ev. č. 3144). Ne všechny vozy ale byly po vyřazení hned sešrotovány. Vůz 9 Tr17 ev. č. 3076 se již v roce 1986 stal součástí sbírky brněnského Technického muzea. To odkoupilo v roce 1995 i jeden z vozů 9 TrHT28 (ev. č. 3162), který pak používalo jako poutač pro návštěvníky muzea, v roce 1997 byl ale tento vůz sešrotován. Dalších deset trolejbusů 9 TrHT28 zamířilo po vyřazení v letech 1996–97 na Ukrajinu. Tři trolejbusy odebralo město Ternopol (Ternopil), dalších 7 si zakoupili v Rovně (Rivně).
Právě v Rovno je díky dobré údržbě vozidel poslední Mekkou, kde je možné se v běžném provozu setkat s větším počtem trolejbusů typu Škoda 9 Tr v různých provedeních. To vedlo v minulosti k úvahám o tom, že by bylo možné některé z vozů 9 Tr dostat z této lokality zpět do ČR kde by se mohly stát trolejbusy součástí sbírky historických vozidel. Aktivity v tomto směru v minulosti vyvíjela například Opava, ze záměru ale nakonec sešlo. O možnost získat některý z původně vlastních trolejbusů pro svou retro sbírku vozidel se ale začalo zajímat také Brno. A to nakonec projekt dotáhlo do konce. Dne 7. 5. 2019 byl před polednem složen v areálu komínské trolejbusové vozovny trolejbus Škoda 9 TrHT28 rovenského ev. č. 128, který původně sloužil v Brně pod ev. č. 3136 v letech 1980–96. V Brně by se měl trolejbus následně dočkat opravy, po které se jistě stane dalším z nádherných exponátů připomínajících historii brněnské MHD.
Libor Hinčica