Menu

Krasnodar nakupuje tříčlánkové tramvaje

Výchozí verze 71-631 byla dodána do Petrohradu v letech 2013 a 2014. Kromě toho jsou ještě ve městě v provozu obousměrné (se dveřmi na obou stranách a dvěma kabinami) podtypy 71-631-02 (15 ks) a 71-631-02.02 (16 ks, jiná výzbroj). Dále existuje v inventáři ještě jeden jednosměrný “bratr”, a sice podtypu 71-631-01, odlišující se předsuvnými dveřmi. Momentálně je tento jediný dosud vyrobený kus ev. č. 7405 (r. v. 2011) od dubna roku 2018 kvůli problémům v pohonné části mimo provoz. Dodejme, že Petrohrad je hotovou sbírkou různých tramvajových (pod)typů, momentálně jich pro provoz eviduje přes 30! (foto: Vít Hinčica)
Výchozí verze 71-631 byla dodána do Petrohradu v letech 2013 a 2014. Kromě toho jsou ještě ve městě v provozu obousměrné (se dveřmi na obou stranách a dvěma kabinami) podtypy 71-631-02 (15 ks) a 71-631-02.02 (16 ks, jiná výzbroj). Dále existuje v inventáři ještě jeden jednosměrný “bratr”, a sice podtypu 71-631-01, odlišující se předsuvnými dveřmi. Momentálně je tento jediný dosud vyrobený kus ev. č. 7405 (r. v. 2011) od dubna roku 2018 kvůli problémům v pohonné části mimo provoz. Dodejme, že Petrohrad je hotovou sbírkou různých tramvajových (pod)typů, momentálně jich pro provoz eviduje přes 30! (foto: Vít Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
10. 06. 2019 22:00
Redakce
2 minuty čtení

V Ruské federaci je poměrně ojedinělé, aby si mimo Moskvu a Petrohrad města kupovala tramvaje, které by byly článkové. Před časem tuto tradici porušila například Samara a v květnu tohoto roku také Krasnodar, který leží nedaleko od Krymu.

Výchozí verze 71-631 byla dodána do Petrohradu v letech 2013 a 2014. Kromě toho jsou ještě ve městě v provozu obousměrné (se dveřmi na obou stranách a dvěma kabinami) podtypy 71-631-02 (15 ks) a 71-631-02.02 (16 ks, jiná výzbroj). Dále existuje v inventáři ještě jeden jednosměrný “bratr”, a sice podtypu 71-631-01, odlišující se předsuvnými dveřmi. Momentálně je tento jediný dosud vyrobený kus ev. č. 7405 (r. v. 2011) od dubna roku 2018 kvůli problémům v pohonné části mimo provoz. Dodejme, že Petrohrad je hotovou sbírkou různých tramvajových (pod)typů, momentálně jich pro provoz eviduje přes 30! (foto: Vít Hinčica)

Na základě aukce proběhlé dne 15. května 2019 vyhrál podnik АО «UKVZ» (Usť-Katavskij vagonostrojitěl’nyj zavod; dále jen UKVZ), který za čtyři kusy typu 71-631, jenž provozuje kromě Petrohradu (11 ks) a Samary (2 ks) ještě lotyšský Daugavpils (4 ks), požadoval 284 mil. rublů (cca 99,3 mil. Kč / tj. necelých 25 mil. Kč/ks), přičemž odhadovaná cena byla 340 mil. rublů. Podpis mezi UKVZ a městským podnikem KTTU se odehrál 27. května 2019. Výrobce má čas jen do 11. listopadu 2019, aby tramvaje dodal. Vozy o délce 28,05 m jsou částečně nízkopodlažní (podíl nízké podlahy je 72 %) a budou opatřeny klimatizacemi salónu i kabiny řidiče či USB sloty. Jméno druhého uchazeče přítomného v soutěži nebylo sděleno.

Momentálně evidují v Krasnodaru 268 tramvají, jejichž průměrný věk je 29 let. Vyměnit by nyní bylo vhodné 156 vozů, které již přesluhují (loni jich bylo “jen” 145). I proto Krasnodar nedávno podepsal ještě jednu smlouvu na nové stroje, a to opět s tímtéž výrobcem. Stalo se tak 26. dubna 2019, elektronická aukce měla proběhnout 22. dubna, nicméně už 15. dubna bylo jasné, že se do tendru, který běžel jen několik málo týdnů, přihlásil jen UKVZ, a tak se dle dostupných informací nakonec vůbec nesoutěžilo. Na základě dubnového kontraktu má UKVZ dodat 27 sólo vozů, a to za částku 672,3 mil. rublů (235 mil. Kč / 8,7 mil. Kč). Tento počet, který má být rovněž dodán do listopadu 2019, je sice vzhledem k výše řečenému stále velmi nedostatečný, nicméně více peněz se prozatím nenašlo, avšak díky prostředkům, které byly ušetřeny v elektronické aukci, není vyloučeno, že se přikoupí ještě nějaký vůz navíc.

Ještě jednou typ 71-631. (foto: Vít Hinčica)

Oba kontrakty ovšem nejsou úplně “košer”, mimo jiné kvůli krátkým dodacím lhůtám a také kvůli krátkým lhůtám pro podání nabídek. De facto tak byli od počátku vyloučeni ze hry zahraniční uchazeči. Vysoutěžené ceny jsou sice z evropského pohledu značně nízké, ukazuje se ale, že by mohly být ještě nižší. V rámci koncernu GKNPC Chruničeva, do kterého UKVZ od roku 2011 spadá (informovali jsme v jednom z tištěných čísel časopisu), totiž byla vysoutěžena dodávka 27 vozů za 593,73 milionů rublů krátce předtím, než byl podepsán kontrakt mezi UKVZ a Krasnodarem. Není to poprvé, co se takto v rámci koncernu tramvaje soutěží a následně prodávají do ruských měst.

V Krasnodaru by ještě rádi postavili 4 nové tramvajové úseky, jejichž celková délka má být okolo 25 km, což si vyžádá také nemalé investice. Dále bude nutné řešit i stav trolejbusového vozového parku, jelikož více než třetina jeho zástupců z celkových zhruba 185 by si již zasloužila odejít do důchodu. Krasnodar navíc v poslední době odepsal několik trolejbusových úseků, mimo jiné i jeden v centru města. Trolejbusy již nezní místním úředníkům dobře, a tak chtějí vsadit na elektrobusy, zatím na ty, pro místní kasu naštěstí, s dynamickým nabíjením (tj. bateriové trolejbusy).

Dodejme, že momentálně nakupují tramvaje také další ruská města, a sice třeba Petrohrad, Kazaň, Magnitogorsk (taktéž 15 vozů 71-623) či Ulan-Ude.

Do Krasnodaru zamíří 27 sólo tramvají typu 71-623. V sériové výrobě je tento typ od roku 2009. (foto: Krasnodar)

Text: Vít Hinčica

Podobné články