Testovací provoz hybridního autobusu Volvo 7900A Hybrid (Volvo 7900LAH) je u konce. Autobus původně vyhotovený pro předváděcí provoz v Bruselu, kde se Volvo ucházelo ve velkém tendru na hybridní vozy o přízeň tamějšího dopravce, byl v Praze testován od 6. 2. 2019 do konce května.
Kloubový vůz byl přidělen do garáží Hostivař a formálně byl pronajat DP hl. m Prahy od 1. 2. 2019 do 31. 5. 2019. Vypravován byl především na deset vybraných tras, na něž hostivařské garáže nasazují hybridní vozy. Účelem testu bylo zejména ověření jeho úspornosti, spotřeby paliva, provozní spolehlivosti a jízdních vlastností. Autobus byl vybaven telematikou umožňující sledovat styl jízdy řidiče a zároveň vyhodnocovat základní provozní parametry.
V závěru zkušebního provozu vyhlásil DPP pro řidiče soutěž o nejlepší styl jízdy s nejnižší spotřebou paliva. Ve finále bylo oceněno 5 řidičů a jedna řidička, nejlepších výsledků dosáhl pan Petr Doubrava.
Řidiči hodnotili na hybridu dobrý výhled, pohodlné a přehledné pracoviště nebo komfortní pérování.
Dosažené úspory hybridního autobusu v porovnání se srovnatelným dieselovým článkovým, autobusem se pohybovaly v rozmezí 20–25 %. S ohledem na dočasné testování nebyl autobus vybaven systémem preference na světelně řízených křižovatkách. V případě rutinního provozu by byl systém preference samozřejmě doplněn. Výslednou úsporu paliva, emisí i hluku lze tedy uvažovat ještě mírně vyšší.
Závěrem testu bylo konstatováno, že funkční hybridní technologie je logickým mezičlánkem mezi konvenčními dieselovými busy a elektrobusy. Šetří naftu a tím životní prostředí, snižuje hluk v městských aglomeracích a nepotřebuje nákladnou dobíjecí infrastrukturu.
TZ Volvo s úpravami redakce