Menu

Do Banské Bystrice zamířil prototyp trolejbusu SOR TNB 12

Trolejbus SOR TNB 12 je v Brně minulostí. (foto: Ing. Jiří Černý)
Trolejbus SOR TNB 12 je v Brně minulostí. (foto: Ing. Jiří Černý)
Stáhnout PDF
Nezařazené
20. 06. 2019 06:48
Redakce
1 minuta čtení

Flotila trolejbusů SOR TNB 12 v Banské Bystrici se rozšíří. Místní DP by měl do svého vozového parku zařadit třetí vůz typu SOR TNB 12. Nejedná se ale o nové vozidlo, ale o první vyrobený prototyp z roku 2016, který dosud jezdil v Brně.

Trolejbus SOR TNB 12 je v Brně minulostí. (foto: Ing. Jiří Černý)

Parciální trolejbus s výzbrojí firmy RAIL ELECTRONICS CZ, která je z větší části vlastněna společností SOR Libchavy, byl představen poprvé na veletrhu CZECHBUS 2016. Jeho kompletaci zajistil brněnský DP, kde se také zrodila přezdívka ACUMARIO. V Brně absolvoval trolejbus zkušební jízdy s cestujícími, načež se vydal do Prahy, kde se stal pod ev. č. 9505 prvním novodobým pražským trolejbusem, který byl testován na trase z Palmovky do Letňan. Krátce po dodání trolejbusu Škoda 30 Tr (postaveného rovněž na platformě modelu SOR NB 12 CITY) byl ale vůz SOR TNB 12 navrácen zpět výrobci. Pražské intermezzo trvalo od října 2017 do června 2018. Následoval opět přesun na jih Moravy, kde se v Brně pokračovalo v typových zkouškách, které byly završeny získáním osvědčení od Drážního úřadu v lednu 2019. V Brně byl trolejbus (pod číslem 3703) nasazován do provozu do posledního května letošního roku. Naposledy byl vypraven na odpolední směnu linky číslo 30.

Dne 18. 6. 2019 poté došlo k nakládce vozidla na silniční trajler a trolejbus Brno opustil. Zamířil do Banské Bystrice, která v loňském roce dokončila ve vlastních dílnách montáž dvou vozů téhož typu a po úspěšném otestování a získání osvědčení pro provoz je zařadila do provozu pod ev. č. 3201 a 3202. Následně došlo k dohodě s výrobcem, v jehož majetku se prototypový „brněnský“ vůz stále nacházel, o odkoupení i prvního vyrobeného vozu. V Banské Bystrici tak budou k vidění všechny tři vyrobené vozy SOR TNB 12. Další vůz s identickým typovým označením je od roku 2009 provozován v Ostravě. Vybaven je ale elektrickou výzbrojí od Cegelecu a nedisponuje trakčními bateriemi pro provoz mimo trolejové vedení.

Libor Hinčica

Podobné články