V rámci Košického trolejbusového dne, který se bude konat dne 22. 6. 2019, bude možné svézt se také historickým autobusem Škoda 706 RTO CAR ze soukromé sbírky pana Martina Schwarze. Autobus bude nasazen na linku spojující areál vozovny trolejbusů s Čermeľským údolím, kde je konečná stanice místní úzkorozchodné železnice. Této příležitosti využijeme ke krátké připomínce historie autobusů Škoda 706 RTO ve službách košického DP.
První autobusy Škoda 706 RTO byly do Košic dodány v roce 1959 a k 6. 3. 1959 uvedeny do provozu s cestujícími. Jednalo se konkrétně o čtyři vozy, z toho 3 v městském (MTZ) a 1 v linkovém (CAR) provedení. Další čtyři vozy (tentokrát již pouze v městské variantě) byly pořízeny v roce 1960, načež následovala rozsáhlá dodávka hned 29 vozů v průběhu roku 1961 a na počátku roku 1962. Většina z tohoto počtu autobusů byla v linkovém provedení, konkrétně 19 vozů, další tři byly určeny pro potřeby zájezdové dopravy a odpovídaly verzi LUX. Pouze 7 autobusů poté bylo dvoudveřových, městských.
Ačkoli by se mohlo zdát, že pořízení autobusů v linkovém provedení nebylo pro košické podmínky příliš vhodné, ve skutečnosti jejich nákup zásadní problém v městském provozu nepředstavoval. Výrazné rozšíření vozového parku v průběhu roku 1961 a počátkem roku 1962 bylo totiž vyvoláno skutečností, že košický DP převzal od 1. 3. 1961 obsluhu areálu někdejších Východoslovenských železáren, kterou předtím zajišťoval podnik ČSAD. Ten sice předal DPMK i 15 starších vozů Škoda 706 RO (a k nim i řadu přívěsů), pro rozsáhlý růst železáren to ale nepostačovalo. Autobusy RTO v linkovém provedení přitom nabízely větší počet míst k sezení, což pro vzdálenou cestu do železáren bylo vítané. Neznamená to ale, že by se linkové „er té óčka“ neobjevovala i na běžných linkách MHD, zvlášť když jejich počet dále rostl.
V roce 1962 přibylo dalších 14 vozů v provedení CAR, v roce 1964 jeden vůz a v roce 1967 taktéž jeden vůz. Celkem bychom tedy v Košicích podle dostupných údajů napočítali 36 vozů Škoda 706 RTO CAR (některé zdroje ale uvádějí až 38 linkových vozů). Mimoto bylo dodáno v součtu i 7 zájezdových vozů Škoda 706 RTO LUX, zbytek vozů – tedy 75 vozů – byl v městském provedení, z toho některé dokonce v exportní variantě. Dodávky vozů Škoda 706 RTO pro Košice probíhaly až do roku 1970 a zastavily se na čísle 118 vozů. Poslední dodávky zahrnovaly vozy v dálkové verzi, takže pro městskou dopravu se Košice dočkaly posledních nových vozů v roce 1967.
Kromě autobusů RTO ale byly dodány později i typově příbuzné vozy Jelcz MEX 272 E, které se vyráběly licenčně v Polsku a pro laika byly od originálních vozů RTO prakticky k nerozeznání. Těchto autobusů pořídily Košice v letech 1974–77 dohromady 16.
Z originálních autobusů Škoda 706 RTO se měly ve stavu udržet nejdéle vozy v zájezdovém provedení LUX, a to až do roku 1983. Poslední licenční vůz Jelcz byl vyřazen až v roce 1987.
Žádný z originálních košických autobusů Škoda 706 RTO, případně Jelcz MEX 272 E, se bohužel nepodařilo dochovat jako historický. Připomínkou na historii těchto legendárních autobusů se však na akci konané 22. 6. 2019 stane jeden z autobusů uchovaných v soukromé sbírce pana Martina Schwarze. Jde přitom o vůz, který reprezentuje linkové provedení autobusů RTO (CAR) v typickém zbarvení ČSAD (modro-bílá). U košických autobusů řady RTO CAR je prokazatelně na fotografiích z pozdější doby doloženo, že měly vozy „polomáčený“ červeno-krémový nátěr (běžný pro městské vozy RTO), nelze ale vyloučit, že část z dodaných vozů RTO CAR byla i v modro-bílé kombinaci „ČSAD“.
O původu historického autobusu, jenž bude vozit cestující ke konečné jediné dochované československé pionýrské dráhy, není známo příliš mnoho údajů. Vůz byl vyroben v roce 1967 v závodě LIAZ v Jablonci nad Nisou a k současnému majiteli se dostal od jiného soukromníka v roce 2015. Původně byl autobus na českých veteránských značkách, v srpnu 2016 se ale podařilo získat pro autobus veteránské značky slovenské.
Libor Hinčica