Čtyři města na Donbasu by mohla být v dohledné době propojena trolejbusovou dopravou. Jedná se o Slovjansk (109 tisíc obyvatel), Kramatorsk (153 tisíc obyvatel), Družkivku (58 tisíc obyvatel) a Kosťantynivku (72 tisíc obyvatel). Poprvé se nápad propojit tato sousedící města trolejbusy objevil před dvěma léty, kdy se počítalo s tím, že se po trase vybudují některé úseky pro dobíjení, protože zatímco v Slovjansku a Kramatorsku trolejbusová infrastruktura je, v Družkivke a Kosťantynivke nikoli.
Avšak teprve dne 10. července 2019 byla mezi Kramatorskem a Družkivkou uskutečněna zkušební jízda s parciálním trolejbusem typu Dnipro-203, kterých má Kramatorsk ve vozovém parku celkem 16 kusů (dodány v letech 2017 až 2019). Typ Dnipro-203 je schopen samostatné jízdy do vzdálenosti 20 km, což nestačí ani pro jednosměrný dojezd z Kramatorsku do Kosťantynivky, která je vzdálená od Kramatorsku okolo 25 km. Vůz se tedy projel jen do 10 km Družkivky a vrátil se zpět. V Kosťantynivke jezdily do roku 2016 tramvaje a v Družkivke nadále jezdí (jsou zde i ex-česká vozidla), čehož by se mělo využít kvůli zajištění potřebného napájení pro dobíjecí infrastrukturu, i tak by se ale musely některé objekty vystavět nebo upravit. Odhadované náklady byly před dvěma lety okolo 40 mil. UAH (tehdy cca 36 mil. Kč) jenom na tratě a 50 mil. UAH na měnírny (cca 45 mil. Kč). Předpokládalo se pořízení 15 parciálních trolejbusů v hodnotě 130 mil. UAH (tehdy asi 120 mil. Kč), díky kterým by mohl být zaveden 20minutový interval. V uvedené hodnotě projektu více než 200 milionů hřiven přitom nebyla započtena úprava vozoven na obou koncích celé trasy, tj. v Slovjansku a Kosťantynivke.
Cílem myšlenky je zlepšit spojení mezi oběma městy, která nejsou optimálně a komfortně propojena. Někteří ovšem namítají, že se projekt nikdy nedotáhne do konce a jedná se jen o prezentaci politiků, kteří celý tento trolejbusový výlet vymysleli.
Viz také článek.
Text: Vít Hinčica