Nejmladší polský tramvajový provoz – Olsztyn – se dočkal poprvé od roku 2015 dodání nového vozidla. Nejde ovšem prozatím o žádnou z objednaných tramvají Panorama od tureckého Durmazlaru, ale o vůz Metelica od Stadleru, který si v Olsztyně odbude vybrané zkušební jízdy.
Olsztyn má prozatím k dispozici stále jen 15 tramvají Solaris Tramino, jejichž počet se ukázal krátce po otevření tramvajového provozu (k čemuž došlo v prosinci 2015) jako nedostatečný, takže dopravce hledat nejrůznější řešení, jak dokoupit další vozidla. Nakonec ale vše vyvrcholilo až objednáním tramvají Panorama od Durmazlaru, pro kterého zakázka představovala první úspěch na trhu EU.
Očekávalo se, že tendru se bude účastnit také Stadler ve spojení se Solarisem (tehdy již měly společnou značku Solaris Tram, kterou loni Stadler majetkově zcela ovládl), avšak do výběrového řízení se kvůli nízkému rozpočtu nakonec konsorcium ani nepřihlásilo. Přesto se nyní tramvaj nesoucí logo Stadleru v Olsztyně objeví. Do města byl totiž na silničním trajleru přivezen dne 11. 7. 2019 první z 12 vyrobených vozů Metelica pro bolívijské město Cochabamba.
Třetí největší město Bolívie s více než 600.000 obyvateli usilovalo delší dobu o návrat tramvají, které v roce 1948 zrušilo. Plán se podařilo dotáhnout do konce a v únoru 2018 byla podepsána smlouva se Stadlerem počítající s dodáním 12 tramvají o délce 33 m v konfiguraci podobné té, v níž byly dodávány vozy Metelica pro Petrohad. I proto bylo možné přistoupit na krátké dodací lhůty – závod Stadleru v Bělorusku by měl s dodávkami začít v srpnu 2019. Transport by měl proběhnout po moři a zabrat zhruba měsíc a půl.
Do Olsztyna byl jeden z modře lakovaných vozů přivezen dne 11. 7. 2019. Od příštího týdne by měly začít ve městě vybrané homologační zkoušky, přičemž testy by měly probíhat pouze v nočních hodinách a bez cestujících. Ukončeny mají být v polovině srpna. Jako řidiči budou v rámci dohody s MPK Olsztyn použiti proškolení pracovníci dopravce.
Libor Hinčica