Polsko-španělský Solaris Bus & Coach vyhrál výběrové řízení na dodávku 130 článkových elektrobusů za téměř 400 mil. zlotých (2,4 mld. Kč) pro polskou Varšavu. Šlo o dosud největší výběrové řízení na kloubové elektrobusy v Evropě.
Elektrobusy by měly být dodávány dopravci MZA (Zarząd Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o. o) od příštího roku. Provozovatel autobusů by chtěl mít v roce 2021 celkem 400 autobusů buďto bezemisních, anebo tzv. nízkoesmisních. Elektrobusy, z nichž každý v přepočtu vychází na zhruba 18,5 mil. Kč, budou vybaveny bateriemi LTO, které umožňují vysoké nabíjecí proudy. Výrobce poskytne záruku na baterie v délce 7 let.
Kapacita elektrické energie těchto baterií bude jen 150 kWh. To by mělo postačovat na jednorázový dojezd okolo 60 km. K nabíjení bude docházet za využití rychlonabíjecích stanic s výkonem až 400 kW, které mají být rozmístěny na různých místech ve městě. Jejich stavba podléhá samostatnému výběrovému řízení. Rychlonabíječky přitom mají vysoké ztráty, takže bude nutné počítat s vysokou spotřebou elektrické energie, což v kombinaci s energetickým mixem Polska poněkud nabourává představy o ekologii provozu. Pohon každého z elektrobusů bude zajišťovat dvojice elektromotorů, každý s výkonem 110 kW (umístěné v nábojích kol).
Elektrobusy mají mít celouzavřenou kabinu, USB nabíjecí porty, klimatizaci atp. Ve Varšavě nepůjde o první elektrobusy od Solarisu. Do města dodal dopravce již 20 sólo vozů, které jezdí na lince číslo 222. Celkem prodal Solaris do polské metropole více než 1.000 vozidel.
Libor Hinčica