Ve Škodě Transportation stále nemůžou oslavně zvedat ruce nad hlavu v případě vítězství tendru na 45 souprav metra pro polskou metropoli. Nabídka české společnosti sice byla zvolena jako nejlepší, to se ale nelíbilo konkurentům Škodovky, kteří zahájili sérii odvolání. Není se ostatně čemu divit. Zakázka má hodnotu takřka 8 miliard korun.
Základní část kontraktu počítá s dodáním 37 vlaků, zbylých 8 je předmětem opce. Každý z vlaků má mít šest vagónů, takže jde o celkem 270 vagónů metra (v základním „balíku“ o 222 vozů). Tendr se táhne už od května 2017. Škoda získala po vyhodnocení nabídek v celkovém hodnocení 97,62 bodů ze 100 možných a porazila Stadler (87,95 bodů), CAF (75,95 bodů), konsorcium Siemens a Newag (75,75 bodů) a Alstom Konstal (63,07 bodů). Výsledky byly oznámeny v červnu 2018, přičemž český výrobce měl kromě nejnižší ceny (1,308 mld. zlotých bez DPH, tedy zhruba 7,8 mld. Kč) plnit nejlépe také další hodnoticí kritéria, například v oblasti intervalů údržby. A právě ty se staly trnem v oku konkurenci, jež tvrdila, že hodnoty uvedené plzeňským výrobcem jsou v provozu neuskutečnitelné.
Společnosti Siemens a Stadler se tak odvolaly k polskému národnímu odvolacímu senátu, znalecký posudek ale nebyl schopen jednoznačně vyhodnotit, zda jsou údaje uvedené českým výrobcem opravdu nesplnitelné. A odvolací senát tak stížnosti zamítl. Ani v tento okamžik ale Škodovka ještě slavit nemohla. Oba neúspěšní uchazeči se totiž v lednu odvolali k soudu, jehož první slyšení se konalo až v červnu 2019. Soud si vyslechl názory stran a následně mělo dojít k dalšímu projednávání případu dne 5. 7. 2019. Z důvodu nemoci soudce ale byl tento termín na poslední chvíli zrušen. A tak se čekání dále prodlužuje.
Pro dopravce prozatím díky rezervám starších jednotek nepředstavuje protahující se tendr zásadní problém, a to ani v případě, že dojde k prodloužení varšavského metra, které se blíží. Sovětské jednotky 81-71 zkrátka budou ve varšavském podzemí sloužit o něco déle, než bylo původně plánováno.
Libor Hinčica