Zhruba 140tisícové historické město Coimbra ležící ve střední části Portugalska se dočkalo příchodu osmi 12m elektrobusů BYD. Předány byly minulý měsíc místnímu městskému dopravci Serviços Municipalizados de Transportes Urbanos de Coimbra (SMTUC). Jedná se o první úspěch čínského výrobce v Portugalsku.
Zakázka na nové elektrobusy byly zadána loni na konci března podniku BYD Europe B.V. Její hodnota je 3,79 milionů eur bez daní a zahrnuje nejen dodávku osmice nových vozidel, ale i stejného počtu dobíječek pro pomalé nabíjení. Plně nízkopodlažní vozy o celkové obsaditelnosti 80 osobami mají lithium-železo-fosfátové baterie o kapacitě 348 kWh a byly dodány se zpožděním, neboť oznámená doba dodání byla stanovena na 9 měsíců.
Spolu s těmito osmi vozy přišly do města i dva elektrické minibusy tureckého výrobce Karsan, typu Jest Electric, které mají obsluhovat linku ve středu města. Jejich délka je 6 m, mají motor BMW a udávaná kapacita baterií činí 66 kWh. Převezou max. 19 osob. Přesná cena vozidel udána nebyla.
Radnice se každopádně příchodem nových vozů, které byly z 53 % financovány městem a ze 47 % z fondu soudružnosti zvaného “Programa Operacional Sustentabilidade e Eficiência no Uso de Recursos”, pochlubila. Je přitom kuriózní, že zatímco na koupi nového trolejbusového vozového parku se dlouhodobě nedaří najít žádné finanční prostředky a v tomto století bylo koupeno pouze jedno 12m Trollino, na elektrobusy se prostředky našly.
Cena jednoho elektrobusu přitom bez daní šplhá k hranici 12 mil. Kč, což je cena srovnatelná s kapacitnějším 12m trolejbusem unijní produkce, jehož životnost je navíc mnohem vyšší. Jaký bude osud trolejbusů v Coimbře, je nadále nejasné, dlouhodobě je jejich provoz omezen, neboť počet provozuschopných vozidel se počítá na jednotky. Došlo sice k nedávným opravám některých trolejbusů, během tohoto procesu ale byla místní trolejbusová doprava zhruba na rok (od června 2017) zcela zastavena. Loni bylo uvedeno, že velká část trolejbusové infrastruktury je z poloviny minulého století a přesto do její modernizace není nutné výrazněji investovat. Ačkoli se tím jenom potvrzuje, že je trolejbusová doprava pro městský provoz ekonomicky výhodným řešením a její infrastruktura leckdy přetrvá i život člověka, nových trolejbusů se v Coimbře ne a ne dočkat. Tradičně navíc v Coimbře trolejbusy nejezdí v srpnu a jejich roli po tuto dobu přebírají autobusy. I ve světle nákupu nových elektrobusů se je tedy opět nutné ptát, zda jde (nejen) tamním politikům skutečně o úspory a životní prostředí…
Text: Vít Hinčica