Polský Krakov vypsal na jaře další výběrové řízení na dodávku nových tramvají, a to v celkovém počtu až 60 vozů do délky 30–37m. Nabídky měly být původně předkládány do 19. 6. 2019, termín byl ale několikrát posunut, a to až na polovinu září.
Smlouva je pojata jako rámcová, přičemž výrobce má jistotu dodání jen prvních 10 vozů, z nichž dva mají být vybaveny zásobníky elektrické energie pro dojezd min. 3 km mimo trolejové vedení. Zbylé tramvaje bude město kupovat podle toho, jestli se na ně podaří získat dotaci z EU.
Přestože svým objemem nejde o žádný malý kontrakt, zájemci z řad výrobců tramvají se do něj překvapivě nehrnuli. Nabídku nakonec podal pouze Stadler, který nabídl vůz s pojmenováním Tango Kraków Lajkonik.
Stadler by měl skrze svoji dceřinou společnost začít v nejbližší době s dodávkami 50 tramvají z předešlého kontraktu, které vyhrál ještě jako člen společného konsorcia s firmou Solaris Tram. Tyto tramvaje vycházejí ještě z rodiny vozů Solaris Tramino a byly pojmenovány původně jako Tramino Kraków. S ohledem na převzetí tramvajové divize Solarisu Stadlerem ale došlo k přejmenování a k zařazení vozu do skupiny tramvají Tango. Nově nabízený model Tango Kraków Lajkonik je tedy prakticky identickým vozidlem jako vůz, který by se měl v ulicích Krakova již brzy objevit (dodávka prvního vozidla je očekávána na počátku roku 2020).
60 nových tramvají si Stadler cení na 619,3 miliónů zlotých včetně DPH, tj. zhruba 3,715 mld. Kč. Cena za jeden vůz bez DPH by měla být 8,371 mil. zlotých, tedy zhruba 50 mil. Kč za tříčlánkový vůz o délce 33,4 m. Pakliže Krakov na nabídku Stadleru (která je ale o zhruba 388 mil. Kč vyšší než původní odhadovaný rozpočet) kývne, měly by být první vozy dodány do 21 měsíců. Celá zakázka by měla být dokončena do konce roku 2025 (v případě využití opcí).
Libor Hinčica