Francouzské město Saint-Étienne začne od poloviny února 2020 nasazovat v ostrém provozu první z 22 nových objednaných trolejbusů. Na zakázce podepsané zhruba před rokem s výrobcem Solaris Bus & Coach se významnou měrou podílí plzeňská Škoda Electric.
Jak jsme již uvedli, prvních deset vozů má zamířit na linku M7, která spojí jižní konečnou Bellevue se západní konečnou Michon, dalších 12 na jedinou dosud přeživší trolejbusovou linku M3. Ačkoli město může využít opci na další dva vozy, v nedávno vydaném metropolním klimatickém plánu se uvádí, že v dlouhodobém horizontu je cílem zavést (či znovu zavést) trolejbusy na celkem 4 linkách, a to s 32 vozidly. Zřejmě by tak došlo k obnově provozu na téměř celé síti, která kdy byla ve městě Saint-Étienne v minulosti vybudována; ostatně většina této sítě byla dosud zachována, byť je už nereálné navrácení provozu na meziměstskou linku z konečné Bellevue do cca 10 km vzdáleného města Firminy, které však patří do téhož nadřazeného územního celku, kam Saint-Étienne, tj. Saint-Étienne Métropole, zřízeného s účinností od 1. ledna 2018. Ostatně objednatelem nových trolejbusů je právě metropole a ne město Saint-Étienne.
Cena jednoho sólo parciálního trolejbusu s autonomním dojezdem zhruba 20 km vychází v přepočtu na více než 19 mil. Kč. Každý vůz je schopen pojmout 94 cestujících, z toho 22 sedících.
Momentálně probíhá na prvních dodaných trolejbusech zaškolování řidičů. Doplňme, že příchod nových vozů byl doprovázen poměrně významnými investicemi do dříve opuštěné trasy dnes existující linky M7 (viz popisky u plánků).
Text: Vít Hinčica