Menu

Varšava chce až 190 plynových autobusů

Autobus výrobce Solbus v 18m verzi s pohonem na LNG. Výrobce už ale autobusy nevyrábí a náhrada za něj prozatím není. (zdroj: Wikipedia.org)
Autobus výrobce Solbus v 18m verzi s pohonem na LNG. Výrobce už ale autobusy nevyrábí a náhrada za něj prozatím není. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
17. 01. 2020 14:26
Redakce
1 minuta čtení

Dopravce MZA Warszawa vyhlásil dne 13. 1. 2020 výběrové řízení na dodávku 160 plynových autobusů. Ačkoli mají být všechna vozidla poháněna zemním plynem, je kontrakt rozdělen na dvě části, přičemž v jedné počítající s dodávkou 70 vozů jsou poptávány autobusy na stlačený zemní plyn (tedy CNG), zatímco v druhé na 90 vozů na zkapalněný zemní plyn (tedy LNG). Mimoto je možné využít ještě opci na nákup 30 článkových vozů na CNG.

Autobus výrobce Solbus v 18m verzi s pohonem na LNG. Výrobce už ale autobusy nevyrábí a náhrada za něj prozatím není. (zdroj: Wikipedia.org)

Nabídky mohou zájemci předkládat do 20. 2. 2020. Ze 70 vozů na CNG má být 40 sólo a 30 článkových (+30 článkových v rámci zmíněné opce), v případě autobusů na LNG mají být dodávány pouze kloubové vozy. Dodávky autobusů by se měly uskutečnit v průběhu let 2021–22. Autobusy s pohonem na CNG by měly být všechny předány nejpozději do 28. 5. 2021, na LNG do 14. 1. 2022.

MZA Warszawa se snaží dostát svému slovu a nepořizovat autobusy s pohonem na naftu. Namísto tohoto preferuje nákup autobusů na elektřinu a zemní plyn, ačkoli o přínosu plynu coby ekologického paliva snižujícího emise oxidu uhličitého se vedou pochybnosti. Nadto v polských podmínkách není zemní plyn ze strany státu tak zvýhodňován jako v ČR, takže se do nákupu plynových autobusů dopravci příliš nehrnou.

První autobusy na LNG zakoupila Varšava v roce 2014 od výrobce Solbus. Celkem bylo pořízeno 35 vozů, s nimiž by měl být dopravce údajně velmi spokojen. Solbus ovšem v mezičase skončil v úpadku. Už loňský tendr na dodávku 60 LNG vozů vypsaný v květnu 2019 proto skončil bez výběru dodavatele. V současné době nabízí v Evropě LNG autobusy Scania, prozatím ale pouze pro linkovou dopravu, kde má technologie s ohledem na větší dojezd na rozdíl od MHD alespoň nějaký smysl.  

Libor Hinčica

Podobné články