Menu

Americké „VarioLF“ i Siemensovo Avenio. V Kataru vyjely tramvaje

Nová částečně nízkopodlažní tramvaj pro Dauhá s bateriovým pohonem. (foto: TIG/m)
Nová částečně nízkopodlažní tramvaj pro Dauhá s bateriovým pohonem. (foto: TIG/m)
Stáhnout PDF
Nezařazené
09. 03. 2020 18:35
Redakce
2 minuty čtení

Hned dva nové tramvajové provozy přinesl konec roku 2019 pro emirát Katar na jihozápadě Perského zálivu. Dne 24. 12. 2019 se rozjely poprvé tramvaje s cestujícími v Education City, o šest dní později byl zahájen provoz také přímo v hlavním městě Dauhá.

Nová částečně nízkopodlažní tramvaj pro Dauhá s bateriovým pohonem. (foto: TIG/m)

Tzv. Education City je součástí města Al Rayyan (v blízkosti Dauhá) a bylo založeno uměle již v roce 1997 s cílem soustředit na jednom místě velké množství špičkových vzdělávacích institucí. Své pobočky zde dnes má hned šest amerických univerzit, jedna francouzská a jedna místní univerzita. V rozsáhlém kampusu zabírajícím plochu 12 km2 dnes mají přechodný domov studenti ze zhruba 50 států.

Designový strop tramvaje pro Dauhá. (foto: TIG/m)

Pro zlepšení dopravy v rámci kampusu bylo navrženo zřízení moderní tramvajové linky. Pro provoz na ní bylo objednáno celkem 19 tramvají Siemens Avenio, a to již v roce 2012. O tři roky později byl první vůz představen, nicméně tramvajová trať první linky (tzv. Blue Line, tedy modrá linka) ještě nebyla dokončena. Do provozu se ji podařilo uvést až koncem roku 2019, přičemž linka má téměř okružní charakter a obsluhuje prozatím jen 7 zastávek v rámci kampusu. Interval je ve špičkách čtyři minuty a denně je v provozu max. 17 vozů. Modrá linka se má stát součástí rozsáhlejší sítě tramvají, která bude mít délku 11,5 km a celkem 24 zastávek. Tramvaje budou mít i přestupní stanici k lince metra z Dauhá. Dodavatelem celého systému, který je zajímavý absencí trolejového vedení, se stane rovněž německý Siemens. Zdánlivě malá objednávka na 19 vozů v daleké zemi se tak německému gigantu nakonec rozhodně vyplatí.

Tramvaj MRV-3 s demontovanými okny pro provoz v zimních měsících. (foto: TIG/m)

Ačkoli se někdy dodávka tramvají pro Education City uvádí jako dodávka pro Dauhá, není to přesné označení, protože formálně je město součástí jiného katastrálního celku. I hlavní město Kataru však již má svou vlastní tramvaj. V centru města v oblasti Msheireb vyjely 30. 12. 2019 tramvaje na 2,12 km dlouhém okruhu, který zahrnuje 9 zastávek. Linka je provozována v intervalu 6 minut a je bezplatná. Ve stanici Central Msheireb je zajištěn přestup na metro.

Stanoviště řidiče tramvaje amerického výrobce TIG/m pro Dauhá. (foto: TIG/m)

Normálněrozchodná jednokolejná linka je velmi nezvyklá nejen svým řešením v srdci moderní metropole, ale především svými vozidly. Ta byla dodána americkou společností TIG/m, která se soustředí na výrobu nekonvenčních tramvají s pohonem na baterie a s nejrůznějšími typy generátorů elektrické energie. Její specialitou jsou tramvaje ve stylu retro. Takové si pořídila třeba Dubaj (z plánovaného okruhu, ale vznikla jen krátká trasa, na níž byl navíc v roce 2019 zastaven provoz). Dauhá se ale vydala stylem vozidel s moderním designem.

Jde přitom o krátké sólo vozy, které svou koncepcí připomínají například české tramvaje VarioLF. Nízkopodlažní „vana“ je ale jedinou podobností. Jinak jde o vozidla moderního vzhledu označovaná jako typ MRV-3, která jako zdroj elektrické energie využívají lithium-iontové baterie LiFePO4. Ty by měly podle výrobce postačovat až na 20hodinový dojezd bez toho, že by je bylo nutné dobíjet z externího zdroje. To ale není úplně pravda. Vozidlo je totiž vybaveno agregátem na stlačený propan-butan (LPG), který vyrábí elektrickou energii a baterie průběžně dobíjí. Údajný 20hodinový dojezd je pak dán i kapacitou nádrže na LPG. Výrobce nicméně neuvádí žádné další podrobnosti ke svým vozidlům, takže toho o tramvajích mnoho dalšího vyvodit nelze.

Vůz MRV-3 v Dauhá s polepem. (foto: TIG/m)

Ze známých údajů můžeme uvést, že vozidla mají mít kapacitu 33 míst k sezení a jejich zajímavostí je možnost demontovat okna během chladnějších zimních měsíců, kdy nemusí být používaná klimatizace. Celkem byly dodány tři tramvaje. Linka má preferenci na křižovatkách a na zastávkách jsou vyobrazovány reálné časy odjezdu.

Kromě těchto tramvajových systémů vzniká ještě jeden ve městě Lusail 15 km severně od centra Dauhá. Toto město je stavěno na zelené louce jako zcela nové. Vozidla zde má dodat francouzský Alstom. K otevření provozu by mohlo dojít už v letošním roce, alespoň to tak mělo být podle původních úvah. Od května 2019 je v Dauhá provozována také první linka metra. Postupně by měly být otevřeny ještě další tři.

Libor Hinčica

Podobné články