Dopravní podnik v německém Bonnu (SWB Bonn), někdejším provizorním hlavním městě západního Německa, v němž dnes žije okolo 313.000 obyvatel, uzavřel výběrové řízení na nákup tří článkových elektrobusů. Půjde o první elektrobusy v ulicích města, které dodá na základě vítězství v tendru polsko-španělský Solaris Bus & Coach ze skupiny CAF.
Vozidla budou dodána ještě v roce 2020 a vybavena budou novou generací baterií s názvem Solaris High Energy + (na bázi článku NMC), které zaručí jednorázový dojezd min. 200 km bez ohledu na povětrnostní podmínky, topografii města atp. Dojezd bude garantován na jedno nabití po dobu 12 let, což je opravdu zajímavá záruka. Každý elektrobus bude nacpán bateriemi o kapacitě elektrické energie 553 kWh. V rodiště Beethovena se počítá pouze s nočním (pomalým) nabíjením, přičemž se uvádí, že elektrická energie pro nabíjení bude pocházet jen z obnovitelných zdrojů.
Pohon bude tvořit dvojice elektromotorů o výkonu 125 kW, které budou integrovány v nábojích kol (náprava ZF AVE 130). Elektrická energie bude využívána i na vytápění a chlazení. Nadstandardně budou elektrobusy vybaveny systémem MobilEye Shield +, který je složen z několika kamer, které monitorují provoz okolo vozidla, čímž řidič může získávat lepší přehled zejména o tzv. mrtvých úhlech vozidla. Jeden z elektrobusů bude zkušebně vybaven kamerami i namísto zpětných zrcátek. V zadní části interiéru zvolil Solaris na přání SWB netradiční uspořádání sedadel, kdy je použita jedna lavice s třemi sedadly navíc. Tím vzrostl počet míst k sezení na 44. Už tradiční výbavou jsou také USB porty, kterých půjde v každém elektrobuse napočítat 21.
Solaris prodal první elektrobusy do Německa v roce 2013. Prozatímjezdí v zemi našeho západního souseda 60 Urbin electric, dalších 120 je objednáno.
Libor Hinčica