Menu

V Praze poprvé vyjely tramvaje T2 pro linku 23

Retro tramvaj v retro tunelu. Vůz T2 ev. č. 6003 (ex-Ostrava ev. č. 613 a ex-Liberec ev. č. 18) projíždí pod Vyšehradským tunelem. Ten byl v rádoby historickém vzhledu postaven na počátku 20.století. (foto: Ing. Jan Šurovský, Ph.D.)
Retro tramvaj v retro tunelu. Vůz T2 ev. č. 6003 (ex-Ostrava ev. č. 613 a ex-Liberec ev. č. 18) projíždí pod Vyšehradským tunelem. Ten byl v rádoby historickém vzhledu postaven na počátku 20.století. (foto: Ing. Jan Šurovský, Ph.D.)
Stáhnout PDF
Nezařazené
15. 02. 2020 18:51
Redakce
1 minuta čtení

Dne 15. 2. 2020 vyjely poprvé na koleje pražské tramvajové sítě vozy T2R ev. č. 6003 a 6004. Ty si pražský DP pořídil z Liberce pro zpestření provozu na lince č. 23, na níž jsou prozatím nasazovány jen retro vozidla typu T3 různých verzí.

Retro tramvaj v retro tunelu. Vůz T2 ev. č. 6003 (ex-Ostrava ev. č. 613 a ex-Liberec ev. č. 18) projíždí pod Vyšehradským tunelem. Ten byl v rádoby historickém vzhledu postaven na počátku 20.století. (foto: Ing. Jan Šurovský, Ph.D.)

Všech 771 vyrobených kusů tramvají T2 z lez 1955–62 sice vzniklo v Praze, cestující zde ale vozily jen dva vozy, a sice prototypy z roku 1955. Úplně první cestující se mohli „té dvojkami“ svézt dne 15. 5. 1955 na lince číslo 4, kdy byl v rámci zkoušek nasazen s pasažéry vůz ev. č. 6002, který je dnes k vidění (ukázkově zrekonstruován) v muzeu pražské MHD ve Střešovicích. Druhý vůz (první prototyp) ev. č. 6001 svezl cestující až 19. 6. 1955. Vozidla však nadále absolvovala typové zkoušky, takže jejich vypravování na linky bylo zpočátku značně nepravidelné.

Pro rok 1957 si pražský DP objednal prvních 5 vozů typu T2, avšak s ohledem na tehdy běžné snižování objemů objednávek nebyl do Prahy dodán ani jeden z těchto vozů. Podobně skončily také objednávky pro léta 1958 a 1959, kdy se současně rozhodlo o vývoji nástupnického typu T3 (resp. tehdy přesněji TIII, stejně jako původní označení „té dvojek“ bylo správně TII). Tento model měl odstranit hlavní nedostatky vozů T2, přičemž bylo rozhodnuto, že do Prahy zamíří až tato verze.

Zatímco první prototyp zůstal v Praze, druhý posloužil pro zkoušky na rozchodu 1.000 mm a poputoval nejprve do Liberce a později do Bratislavy, odkud se v roce 1977 vrátil do Prahy, a to již s cílem zachování jako muzejního vozidla. První prototyp ev. č. 6001 zůstal v Praze, kde byl nadále jeho provoz bedlivě sledován a v roce 1961 například posloužil i pro zkoušky v soupravě s prototypem tramvaje T3. Vyřazen byl v roce 1964 a poté odprodán do Olomouce (v roce 1965). V té době již měl vůz dva reflektory na čele, které obdržel v rámci většího stupně opravy v roce 1962. Vyřazen byl v Olomouci až v roce 1985.

Každý správný hrdina používá masku. Na snímku vidíme hrdiny srdcí celého zástupu fanoušků dopravy. Tramvaje T2 ev. č. 6003 a 6004. Jejich maskování je ale jen dočasné. (foto: Ing. Jan Šurovský, Ph.D.)

Sériové vozy T2 se tak dostaly do Prahy až v roce 2020, a to již ve verzi T2R, jak byla označovaná modernizovaná varianta z 80. let, která byla značně sjednocena s nástupnickým typem T3. Dvojice posledních provozních vozů z Liberce získala retro vzhled, přičemž převážnou část rekonstrukce zajistila ostravská společnost Ekova Electric. Obě vozidla v Ostravě původně sloužila pod ev. č. 613 (z roku 1958; dnes ev. č. 6003) a 694 (z roku 1962; dnes ev. č. 6004). V Praze obdrží tramvaje čísla, jimiž navážou na původní dva prototypy. Fakticky tedy ponesou čísla dvou vozů z neuskutečněné dodávky z roku 1957.

Tramvaje vyrazily na zkoušky po Praze dne 15. 2. 2020 v maskování. Teprve před slavnostní prezentací by se měla jejich výsledná podoba ukázat veřejnosti a fanouškům, kteří se na obnovení pravidelného provozu tramvají T2 v České republice již velice těší. Byť jsou obě vozidla v provedení odkazujícím na historii (avšak v obou případech alternativní), jsou vykazovány jako oprava dvojice starších tramvají T3SUCS a budou nadále na lince č. 23 jezdit v režimu běžného provozu.

Libor Hinčica

Podobné články