Menu

100 trolejbusů pro Sevastopol do léta 2020

Jeden z prvních nových trolejbusů Trans-Al’fy se na Krym dostal v takovémto špinavém stavu. (foto: Michail Jakovlev)
Jeden z prvních nových trolejbusů Trans-Al’fy se na Krym dostal v takovémto špinavém stavu. (foto: Michail Jakovlev)
Stáhnout PDF
Nezařazené
16. 02. 2020 10:18
Redakce
1 minuta čtení

Dne 2. února 2020 přišly do krymského města Sevastopol první dva z celkem 100 loni objednaných sólo trolejbusů. Dalšího dne přibyl v pořadí již třetí trolejbus. Výrobcem nových vozů typu VMZ-5298.01 «Avangard» je vologdská Trans-Al’fa. Dodávka dalších vozů, která se děje prostřednictvím Státní dopravní leasingové společnosti, je zatím pozastavena, neboť odběratel odhalil technické nesrovnalosti a vyžaduje jejich nápravu.

Jeden z prvních nových trolejbusů Trans-Al’fy se na Krym dostal v takovémto špinavém stavu. (foto: Michail Jakovlev)

Z celkem 100 trolejbusů bude 16 parciálních, jejich jednotková cena je 17,47 mil. rublů (6,31 mil. Kč), zbývajících 84 bude klasických a jejich cena činí 15,62 mil. rub (5,64 mil. Kč). Celkem bude utraceno na nové vozy téměř 1,6 mld. rublů (tj. skoro 600 mil. Kč). První série trolejbusů má dorazit do 30. března 2020 (16 sólo parciálních + 34 sólo klasických) a druhá do konce července 2020 (50 sólo klasických).

Sevastopolský trolejbusový park se již v letech 2017 a 2018 dočkal masivní obnovy v podobě 94 trolejbusů Trolza 5265.02-Megapolis (s nouzovým pojezdem cca 1,5 km) a 34 parciálních trolejbusů Trolza-5265.03 Megapolis. Spolu s dodávkou 100 nových trolejbusů by měl být celký sevastopolský park zcela moderní. Momentálně je u podniku Sevelektroavtotrans v evidenci 250 trolejbusů, avšak provozuschopných jich je méně než 160. Na trolejbusový hřbitov se po příchodu Avangardů vypraví ruská ZiUčka (některá ještě z roku 1989) a ukrajinské Jumzy z let 1999 až 2008, které, až na výjimky, už nyní akorát zabírají odstavné plochy, nadále pak budou sloužit ukrajinské Lazy z let 2011 a 2012 a cca 25 vozů Trolza Optima a Megapolis (dodané v letech 2008 až 2016).

Krymské město, které se chlubí poměrně rozsáhlou trolejbusovou sítí (rozvíjena od roku 1950), míní nahrazovat některé autobusové linky trolejbusovými, v oblasti zavádění nového trolejového vedení se ovšem zatím nepřešlo ke konkrétním činům. V Sevastopolu byl tak zatím poslední rozvoj trolejbusové dopravy spjat s parciálními trolejbusy, které mohou svůj autonomní chod využívat již na celkem třech trolejbusových linkách.

Text: Vít Hinčica

Spolupráce: Michail Jakovlev

Titulní foto: Michail Jakovlev (Trolza-5265.03 Megapolis z roku 2017 na snímku ze dne 15. 1. 2020)

Podobné články