Provozovatel dopravy na nejdelší meziměstské trolejbusové trati světa Jalta – Alušta – Simferopol, stejně jako vnitroměstských trolejbusových linek ve všech tří právě uvedených městech (starší mapu vizte zde), podnik GUP PK «Krymtrollejbus» (“Státní jednotný podnik Republiky Krym «Krymtrollejbus»; Государственное унитарное предприятие Республики Крым, zkr. jen “Krymtrollejbus”), zařadil v lednu 2020 poslední z 27 nových trolejbusů, které pro něj ve druhé polovině roku 2019 vyrobila ruská společnost Trans-Al’fa.
Tímto byla téměř dokončena obnova celého trolejbusového parku Krymtrollejbusu. Masivní obnova tohoto parku byla zahájena ještě za “ukrajinských časů”, a to příchodem více než 100 trolejbusů Bogdan hned čtyř různých typů (T601.11, T701.10, T701.15 a T801.10) v letech 2010 a 2011 a pěti vozů BKM-32102 (r. v. 2008). Ještě před anexí Krymu se také na poloostrov podívaly i dva ex-petrohradské Megapolisy staršího typu. Po anexi se nová garnitura činila v obnově parku podobně rychlým tempem, když byly u Trolzy nakoupeny Megapolisy podtypů 5265.05 (40 ks, r. v. 2016 a 2017; 37 míst k sezení), 5265.03 (27 ks, r. v. 2017; parciální trolejbusy), a 5265.02 (30 ks, r. v. 2016; pro městský provoz) a také 14 trolejbusů SVARZ-MAZ-6275 (r. v. 2016 a 2017), které byly vyráběny moskevským podnikem SVARZ na bázi běloruského autobusu MAZ-203. K těmto celkem 111 trolejbusům na přelomu let 2019 a 2020 přibylo 27 trolejbusů VMZ-5298.01 «Avangard», které jsou řešeny jako parciální. Už v letech 2014 a 2015 získal Krymtrollejbus tři klasické trolejbusy Avangard, ty ale byly na samém počátku jara loňského roku předány do jiného krymského trolejbusového provozu, a sice toho kerčského, kam pak ještě přišly v loňském roce další čtyři Avangardy, čímž se tento velmi mladý a relativně malý, avšak poslední léta poněkud skomírající provoz na východě Krymu podařilo poměrně oživit. Všehovšudy tedy bylo za posledních zhruba 12 let pořízeno pro Krymtrollejbus více než 250 nových trolejbusů.
Škodovky mizí
Poslední dodávka nových trolejbusů je pro Krymtrollejbus určitou vzpruhou, jelikož se v roce 2018 objevil záměr některých čelních krymských politků místní trolejbusy krátit a nahrazovat elektrobusy. Jako argument byly použity úspory vzniklé nenutností opravovat trolejové vedení, avšak pořízení elektrobusů a jejich masové zavedení (navíc do sklonově náročného terénu) by vyšlo znatelně dráže, a tak tento záměr autorům nápadu, alespoň prozatím, nevyšel a roku 2019 se proto po více než roční odmlce opět objednaly trolejbusy, tentokrát parciální. Nové vozy umožnily odvrátit hrozbu krácení rozsahu provozu na síti tzv. Krymského trolejbusu (tvořenou výše zmíněnou meziměstskou tratí a městskými tratěmi k ní přilehlými) vyvolanou postupným dosluhováním starých trolejbusů.
Jak známo, na Krymském trolejbusu pracovaly po několik desítek let téměř výhradně české/československé vozy Škoda různých typů, které byly na Krymský poloostrov dodávány po stovkách kusů už od otevření prvních tratí Krymského trolejbusu v roce 1959, avšak vozy z našich končin poslední dobou značně přesluhovaly a dopravce pro ty vyřazované ne vždy nacházel náhradu v podobě nového vozu. Jak uvedl Krymtrollejbus na počátku loňského roku, pro Škodovky už není schopen sehnat adekvátní náhradní díly. Kdyby se tedy nenavázalo na obnovu z let předchozích, neměl by dopravce dostatek trolejbusů. Již na konci roku 2018 na Krymu vyřadil Krymtrollejbus legendární “devítky” a nyní se už na Krymu pohybují poslední “čtrnáctky”, které by měly dle dostupných údajů operovat už jen na městských/příměstských linkách. Zhruba stovku vozidel Škoda (včetně “devítek”) sice ještě dopravce skladuje ve svých vozovnách, ta jsou ovšem už zpravidla nefunkční, a tedy vhodná akorát pro kanibalizaci či rovnou šrot. Konečné vyřazení Škodovek z pravidelného provozu už zřejmě dlouho nebude trvat, i tak si ale Krymtrollejbus určitě ponechá po nějakou dobu ještě pár vozů jako zálohu, minimálně jeden další (typu 14 Tr) bude sloužit jako autoškola a stejně tak se dá očekávat i uchování několika vozů pro muzejní účely.
Sečteno podtrženo, k dnešnímu dni má dopravce provozuschopných 240 vozidel z téměř 360 evidovaných. Situace s vozovým parkem je nyní poměrně uspokojivá, avšak zanedlouho bude nutné začít nakupovat další vozy, protože například Belkommunmaše z roku 2008 už jsou mimo provoz.
Text: Vít Hinčica