Katovická aglomerace, v níž tramvajovou dopravu provozuje společnost Tramwaje Śląskie, se dočká brzy desíti nových sólo tramvají z produkce poznaňského Modetransu. Na rozdíl od vozů pro Elbląg, kde můžeme hovořit o jakési obdobě českých tramvají VarioLF, jsou vozidla pro Katovice a okolí koncipována odlišně.
Svým pojetím poněkud připomínají české tramvaje z rodiny VarioLF+, protože do vyvýšené části je nutné překonávat pouze jeden schůdek. Samotné sedačky jsou ale umístěny na další podestě, která u nových vozů (zařazených do rodiny Moderus Alfa) není v ose s uličkou, ale má lomený tvar, podobně jako je tomu u vozů Moderus Gamma či u prototypů tramvají EVO v Libereci (EVO2) a Mostě (EVO1), které jsou ale oficiálně brány jako 100% nízkopodlažní. Katovické vozy mají podíl nízké podlahy 50 %.
Z tramvají Moderus Gamma přebírají vozidla také moderní vzhled. Tvar čela a kabiny řidiče poté ovlivňuje i řešení krajních dveří, které jsou pouze jednokřídlé. U všech dveří by měl být nízkopodlažní nástup. Nutnost překonávat schůdek do vyvýšené části se týká až části nad podvozkem. Střední nízkopodlažní část je koncipována zcela bez sedaček.
Výběrové řízení na dodávku desítky vozů vyhrál Modertrans počátkem roku 2018. V tendru vypsaném v září 2017 porazil poznaňský výrobce firmu FPS – H. Cegielski, která se stále marně snaží o návrat k tramvajové produkci. Z desíti vozů bude 8 řešeno stejně jako představený první vůz v jednosměrném provedení, zbylé dva budou obousměrné. Tyto vozy mají nahradit dvounápravové vozy Konstal N na lince č. 38 v Bytomi. Nové tramvaje jsou vybaveny i klimatizací salónu cestujících. Překvapivá je rovněž cena, za kterou se podařilo nové tramvaje svého času vysoutěžit. Jedna tramvaj má vycházet v přepočtu na 14,12 mil. Kč bez DPH, což je v ostrém kontrastu k cenám sólo vozidel v České republice. Připomeňme, že například olomoucký DP se loni za formální modernizaci tramvaje T3 na typ VarioLF rozhodl zaplatit 20,03 mil. Kč bez DPH.
Libor Hinčica