Italské ministerstvo infrastruktur a dopravy ve svém dekretu 607 z 27. prosince 2019 zveřejněném 10. února 2020 oznámilo, že podpoří dva loni předložené trolejbusové projekty a další je ochotno podpořit v případě, že mu budou dodány do 30. dubna 2020 chybějící dokumenty a náležitosti, a tedy budou splněny zákonem dané podmínky. Nyní nabízíme krátký přehled těchto projektů (pozn.: doslovné překlady názvů projektů by ne vždy v češtině zněly smysluplně, proto došlo ve výjimečných případech k volnějšímu překladu).
Schválené financování mají tyto projekty:
-
42 295 000 eur (v přepočtu přes 1 mld. Kč) poputuje na obnovu trolejbusového parku v Miláně, kde má být pořízeno 50 nových článkových trolejbusů. Tyto budou dodávány v souladu s podmínkami rámcové smlouvy z roku 2018, která milánskému dopravci ATM umožňuje nakoupit až 80 vozů, přičemž nejprve bylo objednáno 30 vozů (dodávky začaly loni v létě).
-
38 383 545,82 eur z potřebných 39 324 898,16 eur (téměř 1 mld. Kč) pošle italský stát na realizaci nových trolejbusových tratí a prodloužení těch stávajících v La Spezii (informovali jsme zde).
Zatím neschválené financování mají tyto projekty:
-
projekt na modernizaci trolejbusové sítě, zařízení a služeb v provincii Napoli s integrací do městské trolejbusové sítě na území Neapole (o tomto projektu nebylo blíže dosud nic publikováno, zřejmě se jedná o plán obnovy některých dlouhodobě neprovozovaných tratí; k Neapoli viz zde),
-
posílení a zhodnocení existujícího trolejbusového prstence v Anconě, včetně přestupních terminálů (viz zde),
-
“Trasporto Rapido Costiero”, 2. stavba, úsek Rimini FS – Rimini Fiera (schváleno má být řešení upravující parametry v původním projektu navrhovaných stavebních děl) (k této stavební akci viz například zde).
Citovaný dekret dále schvaluje státní (spolu)financování i pro několik dalších investic – nebo tuto podporu rovněž podmiňuje včasným doplněním příslušnou legislativou vyžadovaných materiálů –, které se týkají jiných druhů drážní dopravy, a sice se jedná o podzemní dráhy, lanové dráhy, tramvaje a v jednom případě i o monorail.
Každopádně i letos tedy italský stát trolejbusovou dopravu míní nemálo podpořit, čímž tak navazuje na dlouhodobou tradici. A zdá se, že ta nebude přerušena ani v dalších letech. Ostatně italský “Národní strategický plán udržitelné mobility pro obnovu vozového parku silničních vozidel pro spoje místní hromadné dopravy a zvyšování kvality ovzduší” z prosince 2018 trolejbusům věnuje hned několik řádek. Mimo jiné se v tomto plánu píše: “Trolejbus se již dlouho ukazuje jako účinné řešení pro zavádění efektivních dopravních sítí, taktéž doplňkových ve vztahu k ostatním [dopravním] službám. Trolejbus je s to přijímat s extrémní rychlostí technologické inovace…,” přičemž poukazováno je na “moderní a stále účinnější systémy pohonu, rekuperace elektrické energie” a s tím spjaté “konzistentní úspory”, a dále také na “autonomní chod na baterie nebo naftu”, kterým je možné reagovat na každou situaci v provozu jako například nucené objížďky, či na výpadek v dodávkách elektřiny.
Dodejme, že na konci roku 2018 bylo v Itálii evidováno 14 trolejbusových provozů (Ancona, Bologna, Cagliari, Chieti, Janov, La Spezia, Lecce, Milán, Modena, Neapol, Parma, Rimini, Řím a Sanremo), přičemž mělo existovat 315,89 km dvoustopých tratí a 115,55 km jednostopých tratí, a dále 486 trolejbusů.
Text: Vít Hinčica