Ukrajinské město Chmelnyckyj dne 29. 1. 2020 uvedlo slavnostně do provozu 5 nových parciálních trolejbusů Bogdan T701.17, které jsou součástí 10vozové série trolejbusů pořízené loni na leasing, přičemž zbývajících 5 vozů je klasických, nebateriových.
Všech 10 vozů bylo do Chmelnyckého dodáno mezi koncem srpna a druhou polovinou listopadu 2019. Jelikož jsou dosud parciální trolejbusy na Ukrajině spíše ojedinělou záležitostí a požadované parametry na autonomní chod se navíc u ukrajinských zákazníků těchto vozidel dosud značně lišily, je v tamních podmínkách výroba těchto trolejbusů zatím ryze zakázková. To s sebou tedy pokaždé nese i nutnost důkladného otestování funkčnosti takovýchto trolejbusů. Bogdan proto nejprve v Chmelnyckém odzkoušel, jak se vozy s bateriemi při určitých situacích, včetně zimy, která mezitím přišla, chovají, a pak si některé stáhl zpět do svého závodu v Lucku, kde jejich technologie odladil. V prvním měsíci 2020 vrátil Bogdan do Chmelnyckého trolejbusy zpět a město s nimi po krátkých zkouškách mohlo začít provoz ještě před příchodem února.
Nové vozy byly pro účely svátečního představení jednoduše nazdobeny a po slavnostních projevech se vydaly na cestu městem. Od dalšího dne byly nasazeny na linku č. 4 Rakove – Dubovo – Kation, která funguje jako jižní tangenta (nezatrolejovaný je středový úsek). Linka je zatím v testovém režimu s intervalem 18 až 20 minut a konečné intervaly dopravce stanoví po zhruba dvou týdnech, tj. až poté, co zjistí, jak situace s trolejbusy vypadá v reálném provozu.
Trolejbusová síť Chmelnyckého je poměrně rozsáhlá (viz starší plánek) a v současnosti na ní působí přes 20 linek. Vedení města má v úmyslu v dalších letech pokračovat v nákupech trolejbusů, do roku 2023 jich má přibýt dalších 56. Původně měl v tomto počtu být už jen jeden parciální trolejbus, nicméně vedení města ještě v lednu 2020 uvedlo, snad ve světle prvotních pozitivních zkušeností, že bude chtít parciálních trolejbusů více. Momentálně je v Chmelnyckém v provozu okolo 100 trolejbusů a příchod nových vozidel umožní zbavit se do několika málo let nejstarších vozů ZiU z počátku 90. let.
Parciální trolejbusy se na Ukrajině rozvíjejí velmi pozvolna, neboť jejich cena je pro tamní provozovatele poměrně vysoká, byť stále pod unijní úrovní. S úspěchem jezdí nová vozidla na baterie například v Dnipru (od roku 2017) či Záporoží (od září 2019), v Oděse vsadili pro změnu na úpravu ojetých 21 Tr.
Text: Vít Hinčica