Francouzský Alstom, který nedávno zaujal mj. připravovanou akvizicí divize Transportation od Bombardieru, dodal již 130. tramvaj ze své rodiny Citadis do francouzského Bordeaux. První objednávka na vozidla přišla v roce 2000, k zahájení provozu došlo v prosinci 2003.
Bordeaux na jihozápadě Francie poprvé poznalo tramvaj v roce 1880, tehdy ještě ve formě koňky, která byla postupně od roku 1900 nahrazována elektrickými tramvajemi. V roce 1946 měla síť 38 tramvajových linek o celkové délce 200 km, o pouhých 12 let později nezbyla ve městě ani jedna. Tehdejší starosta města Jacques Chaban-Delmas totiž podporoval zrušení tramvají a jejich nahrazení autobusy, přičemž uvolněné místo na ulicích měla pochopitelně využívat také auta. Jenomže o dalších 15 let později už bylo zřejmé, že autobusy pro přepravu cestujících nepostačují a že ulice jsou automobily přesycené. A tak se začala řešit náhrada. Metro se ve městě s cca 250.000 obyvateli zdálo nesmyslné, kompromisem se proto mělo stát tzv. lehké metro systému VAL. Na něj sice byla vypracována v průběhu 80. let studie, jenomže v roce 1991 byl projekt odložen k ledu.
S ohledem na začínající renesanci francouzských tramvají se otázka možného návratu tramvají začala přetřásat také v Bordeaux. Hlavní nepřítel tramvají ale stál v čele radnice. Té totiž ještě stále vládl zmiňovaný Jacques Chaban-Delmas, který byl u veřejnosti jinak patrně oblíbený, neboť jej nepřetržitě volili občané starostou od roku 1946. Teprve v roce 1995 (pět let před svou smrtí) byl ve funkci vystřídán, což otevřelo cestu ke comebacku tramvají. Na projektu se začalo pracovat ještě v roce 1995, o dva roky později (1997) byl schválen a v roce 2000 začala jeho samotná realizace. Dne 21. 12. 2003 se poté poprvé rozjely tramvaje na lince A, v průběhu jara 2004 byly otevřeny také další dvě budované trasy s písemným označením B a C. Tyto linky byly v průběhu dalších let prodlužovány a 14. prosince 2019 byla otevřena také první část (o délce 3,5 km) v pořadí čtvrté linky D. Její druhá část o délce 6,5 km by pak měla být uvedena do provozu na konci února letošního roku. Celkem tak bude mít síť tramvají 75,7 km. Dalších 9,1 km tratí (prodloužení linek A a D) je plánováno v letech 2022–24.
Novodobý tramvajový systém v Bordeaux je neodmyslitelně spjat s tramvajemi Alstom Citadis. Jejich design vzešel z veřejné soutěže, přičemž podepsán je pod ním ateliér Lanoire & Courian sídlící přímo v Bordeaux. Finální podoba vzhledu vozidel byla navržena již v roce 1999, přičemž dosud se provedení tramvají nezměnilo. První objednávka z roku 2000 počítala s dodáním hned 74 vozů. Další vozy následovaly v letech 2013–2016 (celkem 26 ks). Tím stoupl počet tramvají na rovných 100 kusů. Součástí druhého kontraktu (podepsaného v roce 2011) přitom byla také opce na dalších až 30 vozů. Ta byla postupně celá vyčerpána, takže v dubnu 2014 došlo nejprve 5 tramvají, v lednu 2016 dalších 10, v lednu 2018 rovněž 10 a po roční pauze byla poslední část dodávky dokončena počátkem roku 2020. Poslední jubilejní 130. kus byl předán dne 11. 2. 2020. Drtivá většina dodaných vozů (118 ks) je sedmičlánkových a odpovídá verzi Citadis 402 o délce 44 m. Pouze 12 vozů je v kratším 33m pětičlánkovém provedení Citadis 302.
Bordeuax se se 130 tramvajemi stalo největším provozovatelem tramvají ve Francii. Více vozů bychom napočítali jen v rámci regionu Île de France (tzv. pařížské tramvaje), zde jsou ale systémy roztroušeny po řadě samostatných měst a většina z tratí není vzájemně provázána (nad to zde jsou využívány i tzv. tramvaje na pneumatikách). Prozatím je ze 130 tramvají v Bordeaux nasazováno denně 107 kusů, zbytek slouží jako provozní rezerva, nicméně mírný nadstav je dán skutečností, že vozy mají pokrývat i potřebu plánovaných prodloužení v nadcházejících letech (do roku 2024).
Připomeňme, že Citadis patří mezi vůbec nejúspěšnější nízkopodlažní tramvaje na světě. Vyrobeno bylo více než 2.500 vozů, které jezdí v 50 městech ve 20 zemích světa.
Libor Hinčica