Menu

Pár kusů jako rezerva. České trolejbusy 14 Tr v Kaunasu dojezdily

Trolejbusy Škoda 14 Tr byly v posledním roce provozu propůjčeny místním umělcům, kteří vozy vyzdobili graffiti. (foto: Gunter Mackinger)
Trolejbusy Škoda 14 Tr byly v posledním roce provozu propůjčeny místním umělcům, kteří vozy vyzdobili graffiti. (foto: Gunter Mackinger)
Stáhnout PDF
Nezařazené
24. 02. 2020 18:50
Redakce
1 minuta čtení

Litevský Kaunas ukončil provoz trolejbusů Škoda 14 Tr. První trolejbusy tohoto typu byly z Československa dodány do Kaunasu v letech 1984 a 1985. Postupně jich město zařadilo do provozu celkem 92, včetně ojetých vozů (například z estonského Tallinnu, ale také z Plzně). Trolejbusy, které neodmyslitelně patřily ke koloritu města více než 30 let, byly nahrazeny novými trolejbusy Solaris Trollino 12 s elektrovýzbrojí polského Medcomu.

Trolejbusy Škoda 14 Tr byly v posledním roce provozu propůjčeny místním umělcům, kteří vozy vyzdobili graffiti. (foto: Gunter Mackinger)

Nové trolejbusy začaly být do města dodávány v létě 2019. Obrovská dodávka spolufinancovaná Evropskou unií čítala celkem 85 vozů. Na konci roku 2019 bylo ještě vypraveno 6 trolejbusů 14 Tr na linky, od 16. 1. 2020 se však „čtrnáctky“ v ulicích města již neobjevily, když došlo předtím (13. 1. 2020) k převzetí posledních 7 nových Trollin. Kvůli nedostatečné kapacitě vozovny byly vyřazené vozy odstaveny na volných prostranstvích ve městě. U části z nich je plánován ještě další prodej, většina trolejbusů ale s ohledem na stáří a technický stav skončí pravděpodobně v kovošrotu.

Jako železnou rezervu si prozatím dopravce ponechává ještě 8 vozů 14 Tr (ev. č. 232, 239, 264, 273, 283, 288, 228 a 452), které by se teoreticky mohly v ulicích města ještě objevit. Vůz ev. č. 239 slouží nadále jako vozidlo autoškoly, takže vyjížďky tohoto vozu budou zřejmě nejběžnější.  

Čtrnáctky jsou již minulostí. Formálně zůstalo nadále ve stavu ještě 8 trolejbusů jako rezerva (včetně jednoho vozidla autoškoly). (foto: Gunter Mackinger)

Trolejbusová doprava byla v Kaunasu, v němž žije okolo 300.000 obyvatel, uvedena do provozu v roce 1965. Síť má dnes 14 linek o délce 136 km. Kromě nových trolejbusů Solaris Trollino 12 je k dispozici také 42 vozů Trollino 12 AC ve starším provedení (s českou elektrickou výzbrojí Cegelec a kompletované v ČR) a dále 15 ojetých vozů výrobce Berkhof z Arnheimu. Kromě osmi „čtrnáctek“ je nadále k dispozici také jeden vůz Škoda 9 Tr. Ten slouží jako historický.

Libor Hinčica, Gunter Mackinger

Podobné články