Francouzské Nancy definitivně odsouhlasilo plán na výstavbu nového tramvajového systému. Ten nahradí ten stávající fungující ve městě od roku 2000. Ačkoli by se mohlo zdát toto počínání nesmyslné, kouzlo tkví v tom, že Nancy patří dnes mezi ta města, která neprovozují klasické tramvaje, ale tzv. tramvaje na pneumatikách.
V případě Nancy jde konkrétně o systém Bombardier TVR (Transport sur Voie Réservée), který se podařilo uvést do provozu jen ve dvou městech. Kromě zmíněného Nancy šlo také o Caen, které se rozhodlo pro přechod na klasickou tramvaj již dříve. Koncem roku 2017 vyjely tramvaje na pneumatikách v Caen naposledy a v roce 2019 byla už zprovozněna konvenční tramvaj.
Zatímco konkurenční systém Translohr od Alstomu je vnímán i z pohledu francouzské legislativy jako tramvaj, v případě řešení od Bombardieru tomu tak ani v jednom městě nebylo a nasazovaná tříčlánková vozidla byla považována za vozidla silniční. Nancy bylo mnohdy řazeno mezi systémy trolejbusové. Kolej uprostřed vyhrazených jízdních pruhů totiž sloužila výhradně ke směrovému vedení vozidla, zatímco k přenosu elektrické energie byla využívána dvojice trolejových drátů identické konstrukce jako u trolejbusů a rovněž sběrače byly trolejbusového typu. Ostatně pouze část linky, na níž byla vozidla nasazována, byla vybavena kolejnicí pro směrové vedení vozidel a na části trasy se vozidla používala jako klasické trolejbusy. Ačkoli se tedy hovořilo a hovoří v případě Nancy o užití tramvají na pneumatikách, ve skutečnosti šlo o trolejbusy, které na části trasy využívaly směrové vedení.
Bohužel se však technologie Bombardieru ukázala jako vysoce nespolehlivá a výrobce sám ji přestal záhy nejen propagovat, ale i podporovat stávající dopravce v oblasti dodávek náhradních dílů. Slíbené úspory oproti výstavbě klasické tramvaje se nedostavily. Spíše naopak.
Obě města se tak rozhodla, že své „tramvaje“ zruší a nahradí je klasickými tramvajemi. V případě Nancy byl ale tento záměr komplikován náročnou topografií města. Docházelo tak k názorovým střetům, zda by měla být nahrazena klasickou tramvají celá stávající linka, anebo jej její část s tím, že zbytek by byl obsluhován klasickými autobusy, anebo trolejbusy. V roce 2019 se dokonce ve městě objevil jeden klasický trolejbus Iveco Crealis/Škoda 35 Tr (první prototyp) na zkušebních jízdách. Ostatně ve městě je trolejbusových drátů zavěšeno stále více, neboť se původně počítalo s tím, že po výstavbě systému tramvají na pneumatikách budou nadále na dalších trasách zachovány i klasické trolejbusy, k čemuž však nedošlo (a to i přes již objednaná a vyrobená vozidla pro tuto část sítě).
Z různých scénářů měla nakonec vyhrát varianta výstavby klasické tramvaje, a to včetně sklonově náročných úseků, které bude nutné obcházet či zdolávat pomocí mostů a krátkých tunelů. Provoz současného systému má být ukončen na konci roku 2021. Tramvaje (ty skutečné) se mají rozjet ulicemi poprvé v roce 2023, další prodloužení skrze sklonově nejnáročnější úsek je plánováno pro rok 2026 a dokončení celého systému má být hotovo v roce 2028.
Očekává se, že dojde ke zdvojnásobení počtu pasažérů (dnes používá „tramvajově-trolejbusovou“ linku 45.000 cestujících denně) a že výsledný interval na lince bude ve špičkách 4–5 minut. Výběrové řízení na nákup nových tramvají má být vypsáno ještě v letošním roce. Plány na částečné uchování trolejbusů či obnovení provozu na dříve opuštěných úsecích se zdají být rozhodnutím z 12. 2. 2020 definitivně pohřbeny.
Libor Hinčica