Francouzský Štrasburk (Strasbourg) na břehu Rýna se dočká dalších 17 tramvají Citadis z produkce Alstomu. Dodávka naváže na předchozích 63 vozů, které již Alstom do města dodal v letech 2005–2019.
Na rozdíl od jiných francouzských měst nebyl Štrasburk destinací, kde se Alstom uchytil hned od počátku. V roce 1994, kdy byl provoz tramvají ve městě po 34 letech od zrušení poslední linky původního tramvajového systému obnoven, bylo k dispozici celkem 26 nízkopodlažních vozů Eurotram vyrobených ABB (prototyp byl vyhotoven ještě italskou firmou Socimi, která ale zkrachovala v důsledku korupčního skandálu, takže výroba sériových vozů musela být svěřena jiným subjektům). Ve své době šlo o vozy s výrazně futuristickým (a jak léta ukázala i nadčasovým) designem, jenž se stal pro mnohé synonymem moderní tramvaje. Výrobu od ABB později převzal Adtranz a po něm Bombardier, který vůz zařadil do rodiny Flexity Outlook. V roce 2004 však byla produkce ukončena.
To otevřelo cestu do Štrasburku Alstomu, který zde zabodoval se svým Citadisem. Nové tramvaje sice byly od vozů Eurotram technicky značně odlišné, na přání dopravce však měl být převzat úspěšný design starších tramvají, pod nimiž byl podepsán slavný belgický designér Philippe Neerman. Nové Citadisy, jejichž dodávky byly zahájeny v roce 2005, tak přebíraly křivky vozů o více než deset let starších. První kontrakt počítal s dodáním 41 vozů, v roce 2014 byla podepsána smlouva na dodání dalších až 50 tramvají. Z tohoto rámcového kontraktu byly postupně využívány jednotlivé opce, přičemž není bez zajímavosti, že nové tramvaje dodávané postupně od roku 2016 musely plnit také německé normy pro tramvajová vozidla BOstrab. Důvodem byla stavba prodloužení tramvajové trati linky D, která spojila Štrasburk s levým břehem Rýna, a tedy německým městem Kehl.
Také současný objednávka na dalších 17 vozů Alstom Citadis 403 v hodnotě cca 52 mil. € (1,3 mld. Kč; 76 mil. Kč/vůz) počítá s tím, že nové tramvaje bude možné nasazovat kdekoli ve štrasburské síti tramvají, to znamená včetně mezistátní linky do Německa. Celkový počet tramvají Citadis ve Štrasburku stoupne po dokončení dodávky na 80 kusů. Z opce z roku 2014 bude moci dopravce nakoupit v budoucnu ještě 11 vozů.
Každá z tramvají bude 45 m dlouhá a nabídne přepravní kapacitu až 288 cestujících. Na výrobě se bude podílet celkem 5 závodů Alstomu. Kromě čtyř z Francie půjde také o závod v německém Salzgitteru, který vyhotoví podvozky pod kabiny řidiče.
Libor Hinčica