Menu

Pobřežní trolejbusová linka Rimini – Riccione se rušit nemá

Trolejbus na archivním snímku. (foto: ilportaldeitreni.it)
Trolejbus na archivním snímku. (foto: ilportaldeitreni.it)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 03. 2020 13:17
Redakce
1 minuta čtení

Projekt trolejbusového BRT koridoru mezi Rimini a Riccione zvaný Metromare, k jehož dokončení chybí už jen dodávka nových trolejbusů, měl, jak jsme avizovali, vyvolat zánik paralelně běžící trolejbusové trati lemující pobřeží Jadranu už od roku 1939.

Trolejbus na archivním snímku. (foto: ilportaldeitreni.it)

Včera ovšem přišla z Itálie pozitivní zpráva. Původní trať obsluhovaná legendární linkou 11 se rušit zřejmě nebude, byť by mělo podle jednoho z prohlášení dojít k prodloužení špičkového intervalu ze zhruba 10 minut na 20 až 30 minut.

Již v minulosti jsme upozorňovali na to, že klasická trolejbusová trať prochází poměrně hustě obydlenou zástavbou a nadto slouží jako přímá spojnice centra Rimini s četnými plážemi, zatímco nový BRT koridor prochází oblastí s již o něco menším zalidněním a navíc těsně lemuje železniční trať s několika nácestnými vlakovými zastávkami. Substituce jedné trolejbusové (navíc plně funkční) jinou, dále od pobřeží téměř paralelně vedenou trolejbusovou tratí tedy v těchto podmínkách nedávala smysl, zejména když autobusy různých dalších linek MHD by z pobřeží stejně nezmizely a nadto by ještě další autobusy zastoupily po trolejbusech místo. Z hlediska ochrany životního prostředí se naopak jevil jako optimální rozšířený trolejbusový provoz, což ale nebylo dosud vůbec v plánu. Díky doplnění několika málo metrů trolejí u železniční stanice v Rimini by přitom šlo navíc obě tratě jednoduše propojit a tím ještě provoz nasazovaných trolejbusových vozidel zejména v období mimo špiček optimalizovat.

Na trolejbusovém BRT koridoru jezdí už přes tři měsíce autobusy. Zastupitel Rimini za hnutí Rinascita Civica, Mario Erbetta, tento týden k novým informacích ohledně místní trolejbusové dopravy prohlásil: “Telenovela Metromare pokračuje.” (foto: Francisco Gardini)

Ostatně důvodem toho, proč má být pobřežní trať nově zachována, je zjištění, že na BRT koridoru, kde jezdí od druhé poloviny listopadu 2019 dočasně autobusy, není poptávka generována vždy těmi samými jedinci, kteří do doby otevření BRT koridoru využívali pobřežní trať, vzdálenou od BRT koridoru v průměru zhruba nějakých 400 m. Není se čemu divit, obvykle totiž cestující volí tu linku, která je doveze blíže jejich oblasti zájmu. BRT koridor nicméně není zatím hodnocen jako fiasko, jak někteří prorokovali, avšak přitáhl spíše lidi z oblasti za železniční tratí. Nyní se dokonce zvažuje, zda by se nějakým způsobem v oblasti Riccione nemohly trolejbusové linky s pomocí upravených linek MHD propojit, byť se zatím o propojení s pomocí trolejbusů výslovně nehovořilo.

Co se devíti nových článkových trolejbusů Exqui.City 18 výrobce Van Hool týče, ty ještě stále nejsou v Itálii, byť mělo dle slov tamních činovníků dojít v minulých týdnech k jejich mezinárodní homologaci. Jakou homologaci měli na mysli, těžko říci, neboť vozidla musí být schválena pro provoz separátně i v Itálii. Nyní se zodpovědní italští politici a úředníci odvolávají na situaci ohledně viru, nicméně již poněkolikáté upravený harmonogram dodávek počítal s tím, že poslední trolejbus přijde do Rimini v únoru 2020 a zatím tam není ani jediný. Proč zase došlo ke zpoždění, nikdo neuvedl. Dá se tedy čekat, že než se trolejbusy do Rimini dostanou, uplyne ještě mnoho vody.

Text: Vít Hinčica

Podobné články