Primátor Kyjeva Vitalij Kličko tento týden, 12. 3. 2020, vydal dekret č. 431, který hovoří o stavbě tramvajové trati ze stávající konečné Starovokzal’na ke stanici metra Palac sportu, jež je umístěna jižně od středu města. V této trase už tramvaje jezdily od roku 1975.
Dekretem je místnímu DP, Kyjivpastransu, uloženo za úkol zajistit výchozí data a následně zorganizovat projekční a posléze i stavební práce, tak aby byla tramvajová trať do konce roku 2023 obnovena. Samotná stavba se očekává v letech 2022 a 2023.
Naposledy tramvaje vyjely v trase Starovokzal’na – Palac sportu v roce 2001, na zkrácené trase pak byly tramvaje k vidění ještě do roku 2005. Už tehdy bylo toto rušení některými ukrajinskými odborníky na dopravu kritizováno, avšak přednost dostala silniční doprava. Je sice pravdou, že v daném směru byla na přelomu 20. a 21. století významně posílena trolejbusová doprava, nicméně postupně se ulice centra začaly ucpávat čím dále více auty a maršrutkami a trolejbusy jsou nuceny trpět zácpy s nimi. Tramvajová síť v Kyjevě navíc nepřišla na přelomu těchto dvou staletí jen o tuto trať, ale i o několik dalších, které se centra dotýkaly, a tak došlo k citelnému poklesu role tramvajové dopravy, která už tak kvůli zastaralé infrastruktuře a vozovému parku trpěla u místních poměrně nízkou mírou atraktivity (rušení tramvajových tratí v letech 1991 až 2011 je zaznačeno zde). Od počátku tohoto století tedy všichni lidé, kteří přijíždějí ze západních sídlišť města po tramvajové rychlodráze k hlavnímu vlakovému nádraží, musejí ve směru do centra u tohoto nádraží nuceně přesedat, a totéž se týká těch, kteří přijíždějí na nádraží po klasické tramvajové trati ze severního směru. Nyní svitla naděje, že by se mohla kapacitní doprava na vlastním tělese do centra Kyjeva navrátit.
Dekret primátora Klička je ostatně velkým překvapením, neboť obnova této trati nebyla zahrnuta v návrhu generálního plánu do roku 2040, o kterém jsme před časem informovali. I proto byl metropolitní plán občany kritizován. Dodejme, že druhá tramvajová trať, která nebyla do návrhu zahrnuta, a zasloužila by si obnovu, je ta, která vedla po pravém nábřeží Dněpru k bulváru Družby Narodiv (na nábřeží zrušena roku 2011) a následně se napojovala na trať, která překračovala Dněpr po mostu im. Patona (zrušena etapovitě v letech 1998 až 2004). Před několika měsíci se sice o obnově trati na pravém nábřeží na půdě města také diskutovalo, avšak v návrhu generálního plánu zůstala nepovšimnuta.
Text: Vít Hinčica