V dnešním článku si připomeneme nerealizovaný a dosud širší veřejnosti neznámý návrh trolejbusu Škoda 14 TrM pro Indii.
Návrh vznikl v polovině 90. let a reagoval na poptávku z Indie, kde se počítalo s možností vybudování meziměstské trolejbusové trati o délce cca 50 km v provincii Ándhrapradéš ve východní čísti země. Škoda Ostrov se k poptávce indického zákazníka dostala prostřednictvím podniku zahraničního obchodu Škodaexport, který, ač privatizovaný, nadále zajišťoval akviziční činnosti a prodej výrobků (především) značky Škoda do vybraných teritorií. Indická strana měla zájem o navržení a vybudování celého systému, na druhé straně ale požadovala, aby se v co největší míře mohla uplatnit místní produkce.
Na základě požadavků byla navržena speciální zkrácená verze trolejbusu Škoda 14 TrM v levostranném provedení s pouze jedněmi jednokřídlými dveřmi. Vzniklo několik návrhů, z nichž ten v nejkratším provedení počítal s vývojem vozidla o délce pouhých 8.790 mm. Zajímavé bylo řešení předního převisu, který byl navržen jako velice krátký a jeho délka byla vymezena v podstatě jen nezbytně nutnou délkou prostoru pro řidiče. Většina sedadel v interiéru měla být situována ve směru jízdy, a to v uspořádání 2+2.
Z projektu vybudování trolejbusové trati v Indii ale nakonec sešlo, čímž pominuly i úvahy o výrobě zkráceného trolejbusu 14 TrM. Jedná se ale bezpochyby o zajímavý doklad toho, jakými projekty se ostrovský závod Škodovky v 90. letech zabýval.
Libor Hinčica