Nové soupravy berlínského metra dodá Stadler. Ten uspěl ve výběrovém řízení na dodávku až 1.500 vagónů pro síť berlínského metra. Součástí rámcového kontaktu v hodnotě 3 mld. euro (cca 81 mld. Kč) jsou také dodávky náhradních dílů po dobu 32 let.
Stadler uspěl v obrovské soutěži již v červnu loňského roku, tendr ale napadl francouzský Alstom. Jeho protesty ale byly postupně všechny zamítnuty, a tak se otevřela cesta k vítězství Stadleru, pro nějž jde v Berlíně o druhý úspěch v oblasti dodávek metra. Už v roce 2012 vyhrál Stadler tendr na dodávku metra pro síť tzv. maloprofilového metra (nejstarší úseky berlínského metra vystavěné v letech 1896–1913 umožňují provoz vozidel se šířkou max. 2,3 m). Zakázka počítala s dodáním 58 čtyřvozových vlaků (232 vozů), jejichž sériové dodávky byly zahájeny v roce 2018 (prototypy byly testovány od roku 2015).
Současný kontrakt v astronomické hodnotě 3 mld. € počítá s tím, že budou pořizovány jak soupravy pro maloprofilové metro (typ JK), tak pro novější velkoprofilové (typ J; zde mohou mít vozidla šířku skříně až 2,65 m). Z celkového objemu až 1.500 vozů má Stadler již nyní jisté, že vyrobí 606 vagónů, neboť to je základní kontrakt. Zbytek představuje opce, kterou může dopravce využívat postupně až do roku 2035.
Dodávky mají být zahájeny v roce 2022, přičemž prvních 376 vozů vyhotovených ve dvou- a čtyžvozových kombinacích bude určeno pro oba typy podzemních drah. Na tuto dodávku naváže 230 dalších vozů. Výrobu souprav zajistí společnost Stadler Pankow v Berlíně, kde bude vybudována pro tento účel mj. nová výrobní hala v celkové investici 70 mil. €.
Nové soupravy metra nahradí část dosluhujících jednotek a současně přispějí k navýšení vozového parku. Berlínská MHD je totiž dlouhodobě přetížená. Enormnímu nárůstu počtu obyvatel a cestujících se totiž nepodařilo přizpůsobit investice do vozového parku a infrastruktury.
Libor Hinčica