Solaris Bus & Coach ze španělské skupiny CAF má za sebou podle očekávání rekordní rok. Poprvé překonal hranici 1.400 vyrobených vozů – celkem bylo vyrobeno 1.487 vozidel. Společnost také dosáhla největšího obratu ve své historii, a to zhruba 13,2 mld. Kč (2,6 mld. zlotých). V porovnání s rokem 2018 šlo o nárůst o téměř 40 %.
Za předloňský rok (2018) Solaris příliš svými výsledky neoslnil. 1.226 vyrobených vozů představovalo nejhorší výsledek od roku 2012. Oproti tomu minulý rok 2019 byl pro Solaris rekordní a atakoval dosud nejúspěšnější rok 2017 (1.397). Od svého vzniku Solaris vyrobil takřka 19.000 vozidel, které byly dodány do 32 zemí a více než 750 měst. V loňském roce byl Solaris silný zejména v Polsku, Německu, Belgii, Litvě a Itálii. V Litvě k výborným číslům (106 vozidel) přispěly především dodávky nových trolejbusů pro Vilnius a Kaunas.
Na domácí (polský) trh dodal Solaris celkem 434 autobusů, což mu postačuje pro dominantní 42% podíl na trhu. Oproti roku 2018 nešlo o příliš velký nárůst (32 vozů), s ohledem na celkové loňské prodeje se ale procentuálně podíl Solarisu navýšil o 9 % bodů. Druhou nejúspěšnější značkou u městských vozů byl MAN (21 %), po němž následoval Mercedes (17 %). Český SOR držel na trhu pouze 1% podíl v daném segmentu (což odpovídá cca 10 vozům).
Z téměř 1.500 vyrobených vozů Solarisu bylo takřka 40 % vyrobeno v různých provedeních alternativního pohonu – šlo tedy o hybridy, elektrobusy a trolejbusy. O rok dříve (2018) byl tento podíl jen 29 %. Elektrobusů bylo vyrobeno v roce 2019 dohromady 162. Letos se plánuje vyrobení nejméně 500 elektrobusů, a to v souvislosti s obřími kontrakty, které Solaris podepsal v loňském roce (především pro Milán a Varšavu). První vodíkové autobusy Solarisu by měly být dodávány až od roku 2021, a tak ve statistikách prozatím nefigurují.
Libor Hinčica