Americká Philadelphie se mohla pochlubit do nedávna stále provozem legendárních tramvají koncepce PCC na lince číslo 15. Od konce ledna je však jedna z hlavních atrakcí pro fanoušky veřejné dopravy ve městě nahrazena autobusy. Údajně pouze dočasně.
První úsek dnešní linky číslo 15 ve Philadelphii byl uveden do provozu už v roce 1859 – jednalo se o jednu z nejstarších tramvajových tratí ve městě vůbec. V roce 1895 byla trať elektrifikována a později v letech 1902 a 1903 dvakrát prodloužena. V roce 1992 byl ovšem provoz na lince zastaven a nahrazen autobusy. Trať ale zůstávala nadále sjízdná a po úspěchu s provozem historických tramvají na lince F v San Francisku se také Philadelphia rozhodla vydat se cestou vytvoření zvláštní retro linky, jejímž základem se měla stát obnovená linka č. 15. Pro tento účel měly posloužit tramvaje PCC, kterými dopravce ještě disponoval.
Šlo o vozy z roku 1947 vyrobené vagónkou St. Louis. Před zařazením do opětovného provozu na lince 15 byly vozy odeslány do společnosti Brookville Equipment Company, která se zhostila jejich opravy. Tramvaje poté byly nově označovány jako typ PCC II. Náklady na opravu jednoho vozu činily cca 1,3 mil. dolarů. Tramvaje mj. měly po opravě upravenou vozovou skříň s dveřmi o větší šířce a plošinou pro vozíčkáře a ve výbavě nechyběla ani klimatizace salónu cestujících. Celkem bylo pro potřeby linky 15 zrekonstruováno 18 vozidel. Opraveny byly také koleje a napájecí infrastruktura, takže celková výše investice se vyšplhala na 100 mil. dolarů. Dne 4. 9. 2005 byl pak provoz slavnostně obnoven.
Přestože návrat tramvají měl zlepšit příjmy obchodníků a přispět k zájmu podnikatelských subjektů o zřízení svých provozoven v blízkosti tramvajové trati, s úspěchem linky F v San Francisku se provoz ve Philadelphii srovnávat nemohl. Už v minulosti se tak začaly objevovat hlasy, zda by nebylo lepší tramvajový provoz zastavit. Zajímavá byla analýza z roku 2018, kterou si nechal zpracovat místní dopravní podnik (SEPTA), jež navrhovala zastavení provozu tramvají s odůvodněním, že tramvaje nemohou překonávat překážky, které se jí postaví do cesty, anebo bezpečně projíždět kolem parkujících aut, pakliže parkují ve dvou řadách vedle sebe.
Přestože tehdy k zastavení provozu nedošlo, letos už vozy PCC II vyjely naposledy do provozu dne 25. 1. 2020 a den po nich už nastoupily do služby autobusy náhradní dopravy. Důvodem byla výluka při stavbě nového mostu silnice I-95, která tramvajovou trať nadchází. Výluka by měla trvat minimálně 18 měsíců, přičemž poté by se měly tramvaje na trasu vrátit. Nově by ale mělo být pro obsluhu linky 15 určeno jen 8 vozů namísto dnešních 18 (v obou případech včetně záložních vozidel). Dopravce se nadto nechal slyšet, že by do provozu chtěl uvést již nová nízkopodlažní článková vozidla, které plánuje koupit v celkovém počtu 120 vozů (tramvaje by měly nahradit i vozy výrobce Kawasaki z 80. let jezdící na zbylých tramvajových linkách ve městě). Dosud ale výběrové řízení na tramvaje vypsáno nebylo. S jejich postupným zařazováním do provozu se ovšem počítá až od roku 2024.
Pokud by se takový scénář naplnil, byl 25. leden letošního roku pro tramvaje PCC II skutečně posledním provozním dnem pravidelného provozu, byť se dopravce dušuje, že tramvaje PCC II zachrání a na některých vozech již skutečně zahájil opravu. Není ale jasné, zda se následně vozy vrátí do provozu na linku číslo 15, anebo jaký bude jejich další provozní účel. Doplňme, že tramvajovou linku 15 denně před uzavřením používalo okolo 8.200 pasažérů.
Libor Hinčica