Také Mercedes-Benz se pouští do vývoje elektrobusů s tzv. vodíkovým prodlužovačem dojezdu (hydrogen range extender). Vozidlo kombinující bateriový pohon s palivovými články pro dosažení většího dojezdu bude postaveno na platformě eCitara a má nést jméno eCitaro REX.
Prvním provozovatelem takto vybaveného vozu se má stát dopravce SWEG (Südwestdeutsche Landesverkehr) z Bádenska-Würtenberska, jenž by měl první dvoudveřový vůz nasadit do provozu na jihu Bádenska od roku 2022 ve městě Lahr. Testování však bude probíhat už o rok dříve (tedy v r. 2021) na linkách hamburské MHD.
Autobus Mercedes-Benz eCitaro byl představen poprvé v létě roku 2017 a doposud se podařilo Mercedesu prodat 149 těchto vozů v různých verzích (stav ke konci března 2020). Vozidla (ve 12m verzi) jsou zpravidla naplněna velkým počtem baterií (až 243 kWh) a jsou určena primárně pro pomalé nabíjení. Tato kapacita baterií však postačuje na jednorázový dojezd jen okolo 150 km, což nestačí pro potřeby celodenních směn. Mercedes tak představil variantu eCitaro REX, což je verze vybavená navíc palivovými články.
Ty mají vytvářet elektrickou energii a nabíjet baterie poté, co se jejich kapacita vyčerpá. Díky tomu by mělo být možné urazit s elektrobusem až 400 km, což už je pro denní směnu postačují. Drobnou vadou na kráse je jen skutečnost, že je vodíková technologie – byť jen v provedení prodlužovače dojezdu – velmi drahá, takže bude eCitaro (už samo o sobě poměrně na vysoké cenové hladině) prodražovat. Pokud pak není vodík vyroben elektrolýzou z obnovitelných zdrojů (což je jen malé procento celkové produkce vodíku na světě), je jeho uhlíková stopa větší, než v případě klasických uhlovodíkových paliv, takže ekologie je jen otázkou marketingu.
Ke změně dojde i v oblasti baterií. Od letošního roku se má používat nový bateriový systém od společnosti Akasol, navíc bude možné opčně požadovat také baterie s pevným elektrolytem.
Libor Hinčica