Italské Sanremo a okolní sídla se rozhodla ve své společně připravované žádosti na modernizaci své trolejbusové dopravy požádat o vyšší příspěvek ze státního rozpočtu, než bylo původně uvažováno. Oproti původně uváděným 20 až 25 mil. eur má jít nyní až o 30 mil. eur (přes 830 mil. Kč). Žádost musí být na italské Ministerstvo infrastruktur a dopravy odeslána nejpozději do 31. května 2020.
Stav místní sítě, která má podobu de facto jediné dlouhé trati o délce 29 km a která v minulosti obsluhovala kromě střediskového města Sanremo i okolní obce Taggia, Ospedaletti, Bordighera, Vallecrosia a Ventimiglia, byl v průběhu posledních dekád soustavně degradován a dnes je z této trati funkčních jen okolo 15 km spojujících Sanremo s Ventimiglií, přičemž v provozu je soustavně jen pár jednotek vozů (v roce 2019 přestala fungovat kvůli uličním pracím i vnitroměstská trolejbusová linka v Sanremu a zůstala jen ta meziměstská).
Ačkoli má připravovaný projekt jako své motto “obnovu a posílení trolejbusové dopravy” v dané oblasti, právě oznámené zvýšení finančních požadavků v žádosti o dotaci není motivováno navýšením počtu parciálních trolejbusů, které mají být pořízeny (16 ks), ačkoli se přitom nadále počítá s tím, že budou trolejbusy opět jezdit v původní dlouhé trase Taggia – Sanremo – Ventimiglia a nikoli jen na jejím zkráceném pahýlu. Jak již bylo řečeno, tato trasa má celá délku cca 29 km, což v tamních podmíkách (zastávky, hustota silničního provozu atd.) znamená, že v jednom směru činí cestovní doba v trolejbuse více než hodinu. Při nutných pauzách a záloze (a i při případném zachování dvou před časem pořizovaných Trollin) tedy bude na této trase ustanovení intervalů kratších než 10 minut poněkud komplikované. 10 minut je sice v místních podmínkách velmi solidní interval, jenže nově se počítá s tím, že by měly být trolejbusy schopny převážet jízdní kola, což by ovšem vedlo při zamýšlené délce vozidel 12 m k podstatnému omezení nabízené přepravní kapacity, a tak je otázkou, jestli bude 16 vozů pro ono deklarované posílení trolejbusové dopravy vůbec dostatečné. Když uvážíme, že na přelomu 80. a 90. let 20. století byla obnova místního parku reprezentována téměř 30 trolejbusy, působí záměr nákupu pouhých 16 vozů poněkud rozpačitě.
Nastává ovšem nyní otázka, co by mělo nově v projektu na vrub vyšší očekávané dotace přibýt. Mnoho informací zatím na veřejnost neprosáklo, nicméně se počítá s tím, že bude trolej zavedena do míst plánované budoucí vozovny, jelikož ta stávající má zmizet (cena vozovny už zřejmě v projektu nebude). Dále by měly být mezi Taggií a Sanremem rehabilitovány i krátké úseky s přerušeným trolejovým vedením, což se původně neplánovalo, čímž by byly troleje plně funkční na celých 29 km a parciální trolejbusy by tak využívaly svých výhod jen během nehod a výluk. Navýšené prostředky by pak ještě měly být využity ke zřízení moderního přestupního terminálu na náměstí Colombo, stavbu/úpravu některých rondelů, nebo na úpravu vybraných zastávek, kde by měly přibýt přístřešky se solárními panely.
Text: Vít Hinčica