Menu

Záporoží se dočká vlastních tramvají T3 „Odissey“

Fotomontáž publikovaná starostou Záporoží představuje ve skutečnosti vůz Odissey v Oděse.
Fotomontáž publikovaná starostou Záporoží představuje ve skutečnosti vůz Odissey v Oděse.
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 05. 2020 18:42
Redakce
1 minuta čtení

Ukrajinské Záporoží pokračuje v obnově vozového parku nákupem částečně nízkopodlažních vozů T3, které jsou formálně vykazovány jako modernizace starších tramvají T3 (z nich jsou fakticky používány pouze repasované podvozky). Doposud město zařadilo již 10 vozů označených jako T-3UA-3, letos na ně navážou 4 vozy s upraveným designem.

Fotomontáž publikovaná starostou Záporoží představuje ve skutečnosti vůz Odissey v Oděse.

Tramvajový provoz v Záporoží byl dlouhá léta silně podfinancovaný. Ostatně jeho páteř dosud tvoří vozidla T3SU a T6B5 dodaná převážně ještě v éře existence Sovětského svazu. Ze 135 vozidel, která má dopravce k dispozici, připadá na tramvaje obou výše uvedených typů celkem 100 kusů, nicméně necelá polovina všech tramvají je dlouhodobě odstavena a slouží hlavně jako zdroj náhradních dílů. Od roku 2017 byla zahájena modernizace tramvají T3 s využitím nové vozové skříně. V průběhu roku 2017 byly modernizovány celkem 4 tramvaje, na které v roce 2018 navázaly dva vozy a v roce 2019 další čtyři. Celkem bychom tak v Záporoží napočítali již 10 nízkopodlažních „té trojek“, jejichž designové provedení vychází z původního řešení čel tramvají T3R navržených doc. Ing. Arch. Patrikem Kotasem již v polovině 90. let. Také v letošním roce by měly přibýt čtyři nízkopodlažní tramvaje, tentokrát však již s novým designem.

První dvě skříně s novými křivkami byly do města převezeny v dubnu a květnu letošního roku, přičemž jde opět o částečně nízkopodlažní „té trojky“. Ty ale přebírají design, o kterém se původně uvádělo, že bude unikátní pouze pro Oděsu. Přímořská Oděsa už v září 2018 představila první z vozů T-3UA-3 s novým designem, který byl pojmenován jako Odissey. Dnes jezdí v Oděse čtyři vozy s tímto pojmenováním a na dalších dvou se pracuje. Mimoto byla v loňském roce představena i odvozená tříčlánková varianta „K3“, která rovněž přejala designové křivky sólo vozů. Díky jinému tvarování čel jsou vozy Odissey o 800 mm delší než v případě použití čela dle návrhu designéra Patrika Kotase (celková délka vozu T-3UA-3 je s novými čely 16 190 mm).

„Odissey“ se však patrně nestane výsostným symbolem Oděsy. Soudě dle fotomontáže publikované starostou města by měly mít stejný design i nově dodávané vozy T-3UA-3 pro Záporoží, pomineme-li tedy odlišné barevné řešení. Záporoží by tak na konci roku mělo mít k dispozici celkem 14 nízkopodlažních tramvají. Při jejich finální montáži se v nemalé míře používají také vybrané komponenty od českých společností. Nejdůležitější subdodávkou je elektrická výzbroj TV Progress, kterou na vozidla pro Záporoží (i zmíněnou Oděsu) dodává pražský Cegelec. Celou dodávku pak zastřešuje česko-ukrajinská firma Polytechnoservis navázaná na pražskou firmu KVAZAR PLUS.    

Libor Hinčica  

Podobné články