Východoukrajinský Charkov se po právě dobíhající dodávce 57 nových sólo trolejbusů dočká dalších 49 nových vozů, přičemž 12 z nich bude článkových. Jeden z krátkých vozů bude řešen jako parciální, s autonomním dojezdem min. 20 km. V letošním výběrovém řízení na tyto trolejbusy zvítězil Bogdan, který porazil podnik BKM-Ukraina, jenž je ukrajinským dealerem běloruského Belkommunmaše.
Všech 49 trolejbusů zamíří do 3. trolejbusové vozovny (otevřena roku 1975), kam přišly nové vozy naposledy v roce 2011; město má momentálně dvě vozovny trolejbusů (kromě třetí je to ještě ta druhá, z roku 1966; existovala i 1. vozovna, otevřená už v roce 1939, ta ale byla uzavřena v roce 2007). Hodnota kontraktu, který kromě vozidel zahrnuje i dodávku vybraných náhradních dílů a vybraného servisního nářadí a techniky, činí necelých 10 mil. euro (cca 274 mil. Kč). Finance poputují z Evropské investiční banky, která Charkovu nabídla úvěr. Všechny trolejbusy musí Bogdan dodat do 50 týdnů od podepsání kontraktu, které se odehrálo včera.
Dodejme, že původně se očekával nákup 48 vozů, z toho 12 článkových, nakonec se ale podařilo nějaké finance ušetřit a přikoupit jeden vůz navíc. Město má ještě v úmyslu nakoupit 50 parciálních sólo trolejbusů, a to na leasing. Pokud by se tak stalo brzo, bylo by během zhruba tří let vyměněno více než tři čtvrtiny charkovského trolejbusového parku (cílem je mít okolo 200 trolejbusů, momentálně jich je v Charkově přes 230, ale okolo 50 jich nejezdí) a zbytek, zhruba 50 ks, by byl tvořen vozy LAZ z této dekády.
Text: Vít Hinčica