Během tiskové konference na téma výběru vhodného zhotovitele nadzemního koridoru pro trolejbusy v Ciudad de México prohlásil Guillermo Calderón Aguilera, ředitel společnosti provozující mexické trolejbusy, STE (Servicio de Transportes Eléctricos), že již v lednu 2020 město objednalo 80 krátkých trolejbusů, které se připojí k loni příchozím 63 sólo vozům a v tomto měsíci objednaným 50 článkovým.
Guillermo Calderón Aguilera neuvedl, kdo je dodavatelem nových trolejbusů, zmínil pouze cenu, která činí 592 mil. MXN, což je 619 mil. Kč, neboli jedno vozidlo má v přepočtu hodnotu cca 7,4 mil. Kč. Vzhledem k faktu, že Calderón zmínil fixaci kurzu v poměru 1 USD za 20 MXN jako pozitivní aspekt (dnes už se jedná o více než 24 MXN za 1 USD), je zřejmé, že výrobce nebyl mexický, a pokud se podíváme na průběh poslední zakázky na 50 “kloubáků”, jejíž už tak náročné podmínky mohl v koronavirové situaci splnit jen málokdo (podle Calderóna si zadávací dokumentaci, pokud si to, jak uváděl, “nepamatuje špatně”, mělo koupit 8 společností a 5 z nich se soutěžního procesu mělo účastnit, avšak je otázkou, jestli tyto společnosti nakonec podaly i nabídku a o koho se vůbec mělo jednat), a nízkou cenu něco málo přes 7 mil. Kč, je velmi pravděpodobné, že si kontrakt opět odnesl Yutong.
Během necelých dvou let každopádně přijde do Ciudad de México celkem 193 trolejbusů (63 loni, 80 + 50 letos), které spolu se stávajícími vozidly mají dát dle Calderóna “okolo 323 vozů”. To se dá vzhledem k tomu, že byl ještě v roce 2018 mexický trolejbusový provoz skoro na zavření, hodnotit jako vynikající zpráva, nicméně prezentovaná čísla ze strany čelního představitele STE úplně nesedí. Calderón totiž včera uvedl, že starých vozů bylo až do loňska jen 130 a k těm se přidá těchto nových 193, ačkoli po nástupu nového vedení na konci roku 2018 bylo pro změnu tímtéž ředitelem uváděno, že jich bylo v prosinci 2018 135 a navíc k nim bylo opraveno do počátku února 2019 dalších 20, což dávalo 155 vozů. Kam se tedy vypařilo 25 vozů v těchto počtech, těžko soudit.
Na celé věci je ovšem bizarní hlavně to, že se o nákupu 80 vozů až do nynějška mlčelo a veřejnost se o něm dozvěděla teprve včera, v podstatě tak nějak “na okraj tématu”, když výklad ředitele STE ve věci nových článkových trolejbusů, které mají údajně disponovat autonomií chodu na baterie až do vzdálenosti 70 km, primátorka Claudia Sheinbaum po telemostu přerušila slovy: “Guillermo, ty další trolejbusy, proč nepovyprávíš, vedle těch článkových.” V tomto momentě tak zůstal jistě překvapen nejeden Mexičan, protože se nikde oficiálně město nechlubilo tím, že by se na 80 vozů vypsalo nějaké výběrové řízení, nebo že by někomu zakázku zadalo napřímo. Radnice Claudie Sheinbaum se přitom na veřejnosti profiluje jako transparentní a zašťituje se už od počátku spoluprací s United Nations Office for Project Services, což je orgán nabízející pomocnou ruku na implementaci různých mírových, bezpečnostních, humanitárních a rozvojových projektů, a to zejména v rozvojových nebo tranzitivních ekonomikách. Zdá se ovšem, že to s tou průhledností nebude zase tak horké…
Text: Vít Hinčica