Severní Afrika zažila v uplynulých 20 letech především velký boom nových tramvajových provozů. V marockém městě Marrákeš však přišli před lety s jinou alternativou k tradičním autobusům – s parciálními trolejbusy.
Na území Afriky fungovalo v minulosti celkem 15 trolejbusových systémů. Nejvíce bychom jich s ohledem na provázání s Velkou Británií nalezli v dnešní Jihoafrické republice, kde byly trolejbusy provozovány hned v 7 městech. V hlavním městě Jihoafrické republiky, Johannesburgu, byl pak dlouhá léta udržován vůbec poslední provoz na černém kontinentě, který byl uzavřen až 10. 1. 1986. Také v Maroku bychom se v minulosti už trolejbusy svezli, a to hned ve dvou městech. V obou však dojezdily v průběhu 70. let, přesněji v roce 1972 v případě Casablanky a v roce 1975 v případě Tétouanu.
Marrákeš vybudoval svůj trolejbusový systém jako zcela nový na bázi BRT (Bus Rapid Transit), přičemž ke slavnostnímu uvedení do provozu došlo už 28. 9. 2017. Dalo by se tedy říci, že trolejbusy v Maroku, a tím i v Africe už tři roky jezdí, 15 vozů čínského Yutongu ale bylo doposud využíváno jen v roli elektrobusů. Důvodem byla skutečnost, že nedošlo ke schválení vystavěné trolejbusové trati místními úřady z důvodu špatné montáže trolejového vedení. Jelikož trolejí je vybavena jenom část trati a od počátku se počítalo s provozem parciálních trolejbusů, bylo rozhodnuto, že dočasně budou vozidla využívána jen v režimu jízdy na baterie. Jejich kapacita ale pochopitelně takový provoz celodenně neumožňovala, a tak musely trolejbusy zajíždět do vozovny k mobilním nabíječkám, což provoz značně komplikovalo a prodražovalo (ostatně trolej byla vystavěna právě proto, aby se takové ztrátě času zamezilo).
Dočasnost tohoto řešení se však oproti očekávání poněkud natáhla. Situaci se podařilo vyřešit až počátkem letošního roku, takže od 3. 2. 2020 mohl být zahájen skutečný provoz trolejbusů s využitím trolejového vedení.
Přes peripetie s první linkou Marrákeš na trolejbusy nezanevřel. Zahájena měla být výstavba druhé trasy (linky B) o celkové délce 9 km s 15 zastávkami, na níž bude trolejové vedení použito v části jihozápadně od centra města. Zatímco na první trase slouží sólo vozidla, pro druhou linku má čínská firma Dongfeng Yangtse dodat celkem 20 kloubových vozů.
Libor Hinčica