Celkem 20 autobusů SOR CNG 12 zařadila do provozu společnost Okresní autobusová doprava Kolín (dále jen OAD). Stejně jako ve většině případů, kdy se dopravce uchýlí k nákupu autobusů na CNG, je také tato investice spolufinancovaná EU, a to z programu IROP (výzva č. 20 Nízkoemisní a bezemisní vozidla). Z celkové částky 118,3 mil. Kč (cca 6 mil. Kč na vůz) zaplatila EU 85 %.
Nákup autobusů oznámil dopravce počátkem letošního roku s tím, že výběrového řízení se vedle SORu měla účastnit také společnost Scania, která ale nabídla vyšší cenu. Vedle ceny hrála svou roli také nabízená délka záruky, ta ale měla váhu 15 %. Formálně byla soutěž, jež byla vypsána v říjnu loňského roku, ukončena počátkem února 2020. Dodávka se uskutečnila ve velmi krátkém čase. Slavnostní představení zástupcům starostů obcí na Kolínsku a Středočeského kraje se konalo dne 20. 5. 2020. Právě na linkách Pražské integrované dopravy (PID) a Středočeské integrované dopravy (SID) budou autobusy nasazeny, takže vozidla plní předepsané standardy PID (barevné provedení, klimatizace salónu cestujících i stanoviště řidiče, USB porty pro cestující, řešení sedadel a jejich počet, možnost platby bezkontaktní platební kartou atp.).
Dodaná vozidla SOR CNG 12 patří ke stálicím výrobkové základny libchavského výrobce. Vycházejí z modelu SOR CN 12, který je na trhu nabízen dlouhých 16 let. Plynová verze byla původně vyráběna v kooperaci se společností Ekobus, od roku 2008 poté převzal produkci „plyňáků“ SOR pod vlastní křídla, což lze považovat za okamžik zrození modelu SOR CNG 12. Do společnosti OAD Kolín zamířila vozidla ve dvoudveřovém provedení.
Libor Hinčica za využití TZ OAD Kolín