Ukrajinský Mariupol ležící při severním pobřeží Azovského moře a mající momentálně okolo 440 tisíc obyvatel pokračuje v přejímce nových vozů AKSM 321 (také někdy psáno jako BKM 321). Po prvních 12 vozech, které dorazily do města v únoru 2020, přišlo v dubnu 2020 dalších 15 vozů. Další už brzy dorazí a celkem jich bude do konce léta 72. Jak jsme již uváděli, vozy jsou v nehotovém stavu posílány z Běloruska do Lucku, kde jejich montáž dokončuje místní dealer BKM-Ukraina (viz zde).
Cestující se mohli novým typem svézt poprvé 20. března 2020. Stalo se tak bez zájmu médií i politiků, kteří se tou dobou věnovali především koronaviru. Díky novým vozům bylo možné opět začít navyšovat výpravu trolejbusů po celém městě. Už 23. 3. začalo hned sedm vozů obsluhovat novou linku 17, další vozy pak zamířily na linky 2 a 12. Dne 12. 5. byla po dlouhých letech obnovena linka 7, která byla zrušena kvůli nedostatku provozuschopných trolejbusů. Vypuštěno bylo na ni 5 vozů. Nákup nových trolejbusů jednoduše znamená pro celé město obrovskou vzpruhu. Dojde sice k vyřazení nejstarších ZiUček posledních generací, která už stejně od loňského roku jen zaplňují místo ve vozovně, a několika dalších starých vozů, nicméně celkový stav mariupolského vozového parku prudce vzroste z donedávna zhruba 50 trolejbusů na 94 vozů (na konci sovětských časů však park čítal přes 130 trolejbusů) a stejně tak se sníží průměrný věk trolejbusů, který momentálně dosahuje zhruba 15 let. 15 vozů bude navíc parciálních, čímž bude možné obsloužit i nezatrolejované oblasti. Průměrná cena jednoho trolejbusu bez ohledu na typ vychází v přepočtu na necelých 6 mil. Kč (udávaná hodnota zakázky je 15,2 mil. EUR, z toho 12,2 mil. EUR je úvěr ERBD a další 3 mil. EUR představují různé granty).
Text: Vít Hinčica
Poděkování: TRalex, Kirill Alekseev