Jihorumunské město Craiova (česky též Krajova) bude provozovat elektrobusy. Španělsko-polský Solaris (člen skupiny CAF) zde uspěl ve výběrovém řízení na dodávku celkem 16 článkových elektrobusů Urbino 18 electric. Dodávka je plánována na první polovinu roku 2021.
V Craiově jezdily naposledy „elektrické autobusy“ za druhé světové války, a to v podobě trolejbusů. Město zahájilo dne 9. 5. 1943 provoz trolejbusové dopravy, který byl ale v říjnu 1944 zastaven. Rumunsko v té době sice již zvládlo obrátit kabát a přidat se na stranu Sovětského svazu (ostatně rumunská vojska posléze osvobozovala i Československo), nicméně nevyhnulo se zodpovědnosti za své dřívější činy a Rudá armáda mj. zrekvírovala trolejbusy, které v Craiově rok jezdily. Sovětský svaz si v tomto případě vzal to, co bylo původně jeho, neboť šlo totiž o trolejbusy, které předtím Rumuni stáhli z ukrajinské Oděsy.
Kromě trolejbusů byl plánován za války také tramvajový systém, který byl již rozestavěn, přičemž také tentokrát měla posloužit pro zahájení provozu vozidla převzatá jako rumunská válečná kořist z Oděsy. 9 motorových a 3 vlečné vozy ale byly v tak špatném stavu, že byl projekt opuštěn ještě předtím, než si pro majetek Rudá armáda přišla. Přesto dnes tramvaje v Craiově jezdí, byť jen na jediné trati, na níž jsou mj. nasazovány československé tramvaje Tatra převzaté z německých provozů. Jediná normálněrozchodná trať byla do provozu uvedena v roce 1987 a má úctyhodnou délku 18,7 km. V celé délce je obsluhována pouze linkou 102, další dvě linky – 100 a 101 – jsou vedeny jen v nejvytíženějších částech.
Okolo roku 2008 se hovořilo o možnosti navrátit do ulic města trolejbusy. Plán ale zkrachoval. Nyní se tak město dočká alespoň elektrobusů, které mají být na základě smlouvy podepsané dne 28. 4. 2020 dodány nejpozději do července příštího roku. Celková hodnota zakázky je 12 miliónů euro (cca 324 mil. Kč), přičemž jak to u podobných projektů bývá obvyklé, většinu peněz poskytne EU. Kromě dodávky vozidel by měl Solaris dodat také nabíječky, a to jak pro pomalé noční nabíjení (16 ks), tak rychlonabíječky (4 ks), k nimž by se elektrobusy připojovaly pomocí speciálních pantografů. Není ovšem jasné, jaký poměr z výše uvedené ceny na nabíjecí stanice připadá, a zda jsou v uvedené částce vůbec zahrnuty.
Pohon bude zajišťovat jeden elektromotor o výkonu 240 kW, použity budou baterie LTO označované výrobcem jako Solaris High Energy. Ve výbavě vozů nebude chybět klimatizace, WiFi, USB nabíječky, kamerový systém (7 kamer) či systém pro počítání cestujících. Craiova je druhé město v Rumunsku, do nějž Solaris dodá své elektrobusy. Prvním byla Kluž (Clui-Napoca), kde jezdí celkem 41 vozů v 12m provedení.
Libor Hinčica