Finská společnost Škoda Transtech, která je součástí skupiny Škoda Transportation, dodala první novou tramvaj do finského města Tampere. To se stane po Helsinkách druhým tramvajovým provozem ve Finsku.
Tampere toužilo po tramvajích již od počátku 20. století, avšak ani jeden z plánů se nepodařilo dotáhnout ke konci. Po druhé světové válce vyjely ve městě trolejbusy (v r. 1948), avšak jejich provoz byl v roce 1976 ukončen. Ve stejné době probíhaly ve městě opět diskuze nad možností zavedení kapacitnějšího dopravního prostředku v podobě tramvají. Vše ale také tenkrát skončilo jen u slov. Na počátku tohoto tisíciletí se pak přiklánělo město společně s centrální vládou k možnosti vytvoření systému vlakotramvají, nicméně finální rozhodnutí bylo nakonec učiněno ve prospěch klasických městských tramvají. O jejich výstavbě bylo rozhodnuto v roce 2016 s tím, že byl vybrán dodavatel výstavby systému i vozidel. Provozovatelem systému mají být finské železnice VR (a to na dobu deseti let).
Tramvajová síť by měla být vybudována v rámci tří etap. Výstavba momentálně probíhá pouze v případě první etapy, u druhé již byla schválena a měla by začít na počátku roku 2021. Třetí etapa je prozatím ve fázi plánování. Celkové náklady na výstavbu jsou odhadovány na 330 mil. €. První dvě linky (součást I. etapy výstavby) by měly mít délku 16 km a mít 24 zastávek. Datum otevření provozu bylo stanoveno na 9. 8. 2021.
Škodovácké tramvaje vycházejí z modelu tramvaje Artic (ForCity Smart Artic), který byl vyvinut ještě za éry samostatného Transtechu pro Helsinky. Škodovka know-how finského výrobce převzala společně s koupí společnosti a úspěšně jej využívá také pro projekty v ČR. Do Tampere, kde dnes žije okolo 226.000 obyvatel, má být dodáno celkem 19 vozů v hodnotě přesahující 100 mil. Kč.
„V Tampere získávají moderní, prověřené technické řešení vhodné pro tvrdé severské podmínky. Nové tramvaje poskytují maximální pohodlí pro cestující, například i díky výhřívání podlah, dvojitým sklům nebo klimatizaci na letní měsíce. Vozidla vycházejí z ověřených řešení, která jsme získali při výrobě vozidel pro hlavní město Helsinky, kam jsme dodali celkem 72 tramvají,“ uvedl Zdeněk Majer, předseda představenstva Škoda Transtech a Senior Viceprezident pro Obchod, skupiny Škoda Transportation a dodal: „Na vývoji tramvají pro Tampere pracovali naši zkušení zaměstnanci napříč celou skupinou Škoda Transportation. Jsme také přesvědčeni, že tento typ nové generace tramvají ForCity Smart Artic má velký exportní potenciál.“
V rámci opce může Škodovka dodat dalších 46 tramvají. Lze očekávat, že s ohledem na schválení výstavby II. etapy bude část této opce v brzké době využita. První vůz, který byl dne 25. 5. 2020 dovezen do Tampere, ještě není kompletní. Tramvaj musí vykonat zkušební jízdy, které nebylo možné realizovat ve výrobním závodě (s ohledem na absenci zkušební trati). Teprve po skončení testů tak dojde například ke kompletaci interiéru. Část testů se provádí v dálkovém režimu, kdy se na předávanou tramvaj připojí skupina softwarových inženýrů z Plzně a provede zkoušky systémů tramvaje.
Tramvaj ForCity Smart Artic pro Tampere má délku 37,3 m a na rozdíl od vozů pro Helsinky je normálněrozchodná a uzpůsobená pro provoz v síti s napětím 750 V. Její max. kapacita činí 360 cestujících. Vozidlo předané nyní do Tampere ovšem není první tramvají ve městě. Dne 22. 2. 2020 byla do města dopravena tramvaj Düwag TW6000 původního ev. č. 6148 z německého Hannoveru, která byla pořízena za účelem ověření průjezdnosti sítě. Vozidlo však mohlo prozatím v rámci zkoušek posloužit jen při jízdách pod sníženým napětím 600 V. O jeho další budoucnosti není rozhodnuto, řeší se možná přestavba na služební vůz, což by ale vyžadovalo mj. změny elektrické výzbroje vozidla.
Libor Hinčica za využití TZ Škoda Transportation