V Petrohradu proběhla ve čtvrtek 28. 5. 2020 za účasti médií slavnostní prezentace nových trolejbusů Admiral 6281, které v Engelsu v areálu Trolzy vyrábí Engel’sskij zavod električeskogo transporta, odštěpný závod PK “Transportnyje Sistěmy”. První pětice z celkem 87 objednaných vozů se na více než 1 300 km dlouhou pouť směrem na severozápad vypravila na trajlerech teprve minulý týden, avšak již za pár dní dorazila do Benátek severu. Po zdlouhavé cestě si trolejbusy ani nestačily příliš odpočinout, jelikož téměř hned po příjezdu začaly být připravovány právě pro čtvrteční prezentaci.
Jak tento týdne uvedl Feliks Vinokur, prezident PK “TS”, do konce tohoto roku je v plánu převedení konečné montáže trolejbusů do Petrohradu, kde si PK “TS” pronajímá areál Oktjabr’skogo elektrovagonoremontogo zavoda. V tomto areálu působí další odštěpný závod PK “TS”, a sice Něvskij zavod električeskogo transporta” (celkem má PK “TS” odštěpné závody tři, ten třetí, nejvýznamnější, sídlí v Tveru a nese název Tverskoj mechaničeskij zavod elektrotransporta, samotné sídlo PK “TS” je pak v Moskvě). Podle Vinokura by měla v Engelsu zůstat hrubá stavba trolejbusů. Převedení koncové části výroby je dle Vinokura otázkou “mnoha byznysových zájmů” v Petrohradu. Nicméně není jisté, jestli se nakonec vrata továrny v Engelsu nezavřou úplně: dne 26. 5. 2020 začal v Saratově rozhodný soud o bankrotu Trolzy a PK “TS” ještě zcela jistě vyhodnotí, zda má smysl v Saratovské oblasti vůbec aktivně působit. Vinokur již na počátku tohoto týdne předeslal, že počítá v červnu s podpisem 2 kontraktů na celkem 64 vozů, které budou dodány do Omsku a Ivanova. Přitom 25. 5. 2020 odbor dopravy města Omsk oznámil, že nabídky do tendru na 33 vozidel přišly dvě a teprve z nich bude vybírat (druhá nabídka je od Trans-Al’fy).
Vinokur uvedl, že jsou sice Admiraly PK “TS” dražší než u konkurence (mínit tim mohl jednak Trans-Al’fu, ale i závod UTTZ v Ufě či běloruský Belkommunmaš), a to zhruba o čtvrtinu, na druhou stranu očekává, že je v Rusku prostor pro rozvoj výroby trolejbusů, přičemž trolejbusy si dle něj mohou pořídit mimo Petrohrad i jiná města. Vyšší cena Admiralů je přitom dána především tím, že PK “TS” se snaží svou konkurenci převyšovat v užitých komponentech i inovacích a také tuto zvýšenou kvalitu městům prodávat. Vinokur je toho názoru, že si ruská veřejnost zaslouží kvalitnější vozový park, než na který je dosud zvyklá. Je samozřejmě velkou otázkou, jak budou trolejbusy vypadat po několika letech intenzivního provozu, protože důležitá je i celková odolnost vozidel a “blbuvzdornost”, nicméně nelze si nevšimnout, že PK “TS” míří se svou produkcí vysoko. Stejně tak lze ovšem vidět, že i další producenti udávající své trolejbusy na ruském trhu přidali v posledních letech na tempu a nechtějí stát úplně pozadu. Ostatně před zhruba týdnem dorazily do Petrohradu i inovované běloruské “kloubáky”, které se však zatím slavnostní prezentace přímo ve městě nezúčastnily (viz zde).
Nové trolejbusy budou nejprve nasazeny na linku č. 31 obsluhující výhradně severní část města a do centra města se tak ještě nepodívají. Závěrem dodejme, že Petrohrad včera zrušil zakázku na 40 klasických trolejbusů financovaných leasingem, a to proto, že podané nabídky převýšily očekávánou hodnotu 1,07 mld. rublů. Gorelektrotrans se tak rozhodl proto, že finanční instituce nabízející leasing promítly možná rizika zvýšená posledním domácím i světovým vývojem do cen svých leasingových produktů, a tak jsou podané nabídky neatraktivní. Gorelektrotrans tak hodlá počkat, dokud vývoj nebude na trhu příznivější, a trolejbusy si pak nakoupí za lepší ceny, než za jaké by je pořídil nyní.
Text: Vít Hinčica
Neoznačené foto: PK “Transportnyje Sistěmy”