Od roku 2000 jezdí v ulicích francouzského Orleans tramvaje Alstom Citadis. Nyní se k nim přidají vozidla, jež sice mají v názvu také obsaženo slovo „tram“, nicméně jedná se o autobusy, resp. přesněji řečeno elektrobusy. V Orleans totiž uspěl ve výběrovém řízení na dodávku celkem 29 vozů španělský Irizar se svým úspěšným modelem ie tram.
Irizar představil svůj první elektrobus v roce 2014 (Irizar i2e), přičemž šlo o 12m vůz mající základ v klasickém provedení městského autobusu. O tři roky později však na veletrhu Busworld již zaujal svou futuristickou novinkou určenou původně primárně pro systémy BRT (Bus Rapid Transit). Elektrobus měl svým vzhledem připomínat moderní tramvaje, přičemž anglické slovo tramvaj (tram) převzal i do svého obchodního jména. Zrodil se Irizar ie tram, který si našel zákazníky například v Německu, ve Švýcarsku, v Lucembursku, v domovském Španělsku a velmi úspěšný je také ve Francii. Zde zaujaly elektrobusy ie tram především ve městě Amiens, kde byl v květnu 2019 uveden do provozu vůbec první BRT systém ve Francii obsluhován výhradně elektrobusy (Irizar zde dodal celkem 43 článkový vozů ie tram).
V Orleans uspěl Irizar v tendru vypsaném dne 19. 12. 2019 na dodávku celkem 29 vozů, jež mají být vyhotoveny ve 12m provedení. Dodávka je součástí ambicióznějšího plánu na nákup až 180 elektrobusů, které by měly být ve městě v provozu do roku 2025. Téměř třicítka vozů od Irizaru by měla být do Orleansu dodána v první polovině příštího roku. Jejich dojezd bude však pouze 220 km, vozidla tedy bude nutné během dne nabíjet, protože celodenní směny nezvládnou.
Vozidla ve 12m provedení mají na délku 12.165 mm při rozvoru 5.955 mm. Standardně jsou nabízena jako třídveřová, přičemž první dveře s ohledem na tvar čela a velikost převisu mají šířku pouze 800 mm, druhé pak 1.200 mm a třetí jsou opět mírně zúžené na 1.100 mm. Pohonný systém je přímo produktem Irizaru, který značně investuje do elektromobility, ale také například do výstavby solárních elektráren. Výkon motoru u 12m vozu je 180 kW. Používány jsou lithium-iontové baterie o max. kapacitě elektrické energie 350 kWh, což je řešení, které by se mělo objevit také na vozech pro Orleans. Předpokládá se pak pomalé nabíjení s max. nabíjecím výkonem 100 kW.
Připomeňme ale, že Irizar nabízí i řešení s rychlonabíjením (pak mají baterie kapacitu elektrické energie 185 kWh a nabíjecí výkon může být až 450 kW), anebo s tzv. ultrarychlým nabíjením (nabíjecí výkon je však také v tomto případě max. 450 kW, nicméně baterie mají kapacitu elektrické energie jen 90 kWh). Maximální kapacita vozů se liší v závislosti na zvoleném uspořádání interiéru a výbavě vozidla a pohybuje se od 63 do 99 osob.
Libor Hinčica