Polská Toruň vypsala už koncem loňského roku výběrové řízení na dodávku pěti 100% nízkopodlažních tramvají o délce 28 až 32 m, které mají mít kapacitu min. 200 cestujících (z toho 28 sedících). Původně se předpokládalo, že nabídky budou otevřeny již počátkem března 2020, nakonec ale došlo k posunu a účastníci tendru jsou známí až nyní.
I když hovořit o účastnících je poněkud nadnesené. V soutěži je totiž jenom jediný, jímž je polský výrobce kolejových vozidel PESA. PESA již v minulosti tramvaje do Toruně dodávala. V roce 2013 vyhrála výběrové řízení na dodávku 6 pětičlánkových a 6 tříčlánkových vozů z rodiny PESA Swing, dodávky byly zahájeny již o rok později. Následně byl vypsán v roce 2015 další tendr, z nějž opět vzešla vítězně PESA, která do města dodala 5 pětičlánkových vozů, které byly tentokrát koncipovány jako obousměrné.
Dne 27. 5. 2020 byla ukončena lhůta na podání nabídek ve výběrovém řízení na dodání dalších pěti jednosměrných vozů, které by měl výrobce předat do 24 měsíců od podpisu smlouvy. Nabídková ceny Pesy (zahrnující i servisní vybavení) činí 46,405 mil. zlotých (cca 278,5 mil. Kč), což je mírně pod původním plánovaným rozpočtem města (ten počítal s částkou 46,74 mil. zlotých). Jedna tramvaj by měla vyjít na částku 8,609 mil. zlotých (přibližně 51,7 mil. Kč).
Opět by mělo jít o vozidla z rodiny Swing, která jsou Pesou dodávána od roku 2010 a která si našla zákazníky v 6 polských městech a ve 4 zahraničních destinacích. Oproti dříve dodávaným vozidlům pro Toruň by další vozy, v případě, že město smlouvu s Pesou podepíše, měly mít novou verzi řídicích systémů a více míst k sezení. Z pohledu cestujícího ale budou změny minimální.
Kromě tramvají Pesa Swing (17 ks) má Toruň k dispozici ještě 45 tramvají Konstal 805Na (z toho 18 modernizovaných).
Zhotovitel bude mít na dokončení smlouvy 24 měsíců. Nové tramvaje budou primárně obsluhovat novou linku na tzv panství Jar. V současné době má MZK 62 tramvají, z toho 17 houpaček a 45 vysokorychlostních jedno- a dvou-vozů řady 805Na (z toho 18 modernizovaných) z let 1980 až 1990.
Libor Hinčica