Po necelých dvou letech se v provozu na lince Pražské integrované dopravy 290690, nazvané jednoduše Cyklobus, znovu objevila záložní Karosa B 732.20 ev. č. 1108. Ta na trase tradičně obsluhované dopravcem Martinem Uherem z Mníšku pod Brdy zastoupila neméně zajímavý prototyp Karosy B 951 s převodovkou ZF, který je na Cyklobus nasazovaný turnusově. Pro úplnost dodejme, že je linka 290690 v rámci Pražské integrované dopravy za běžného stavu jediná, kam lze takto starý autobus nasadit zcela legálně a bez hrozby sankcí. Alespoň tedy prozatím.
Brdský cyklobus vyráží na trasu z Dobřichovic, ležících v údolí řeky Berounky, přes Černolice a Mníšek pod Brdy do Kytína již osmnáctým rokem. Provozní období se postupem času rozšířilo až na letošní rozsah od konce března do konce října (letos 1. 11.), shodný s ostatními rekreačními spoji provozovanými v okolí metropole. Abychom byli zcela přesní, připomeňme, že letošní sezóna Cyklobusu začala nakonec opožděně kvůli pandemii čínského viru, konkrétně dne 23. května 2020. Jízdné je standardní dle tarifu PID, za bicykl si cestující připlatí jednorázově 16 Kč.
Co se nasazovaných vozidel týče, patří v tuto chvíli linka 290690 v rámci PID mezi ty pro fanoušky dopravy bezkonkurenčně nejzajímavější. Standardně je na ni vypravovaný prototyp Karosy B 951 s převodovkou ZF (podtyp .1715) ev. č. 1137 vyrobený roku 2001. V roli záložního autobusu pak v mníšecké provozovně vyčkává výše popsaná „sedmistovka“ ev. č. 1108. Za poslední čtyři roky byla vypravena pouze třikrát (včetně 31. 5. 2020), z toho jednou při příležitosti Regionálního dne PID v Mníšku pod Brdy dne 18. června 2016. Dodnes provozní Karosa B 732.20 z roku 1987 byla na cyklobus upravena před sezónou 2006, prototypová Karosa B 951 poté o 4 roky později. Zadní část vozů je uzpůsobena na přepravu až 25 jízdních kol ve svítivě zelených držácích, díky kterým jsou autobusy bezpečně identifikovatelné i zvenku.
Brdský cyklobus je jedinou autobusovou linkou Pražské integrované dopravy, kam je i za normální situace (tedy mimo pandemii) možné vypravení vozidla překračujícího maximální povolené stáří 17 let (resp. dobu od prvního uvedení do provozu, jež se může lišit; sankce pro nesplnění podmínek jsou ale v tuto chvíli celoplošně pozastaveny).
V rámci celé Pražské integrované dopravy došlo (samozřejmě s výjimkou linky 290690) k ukončení běžného provozu klasických hranatých „sedmistovek“ již třikrát. Poprvé se tak stalo v prosinci 2015 s vyřazením vozu B 732.1666 ev. č. 1046 dopravce Jaroslava Štěpánka. Krach integrace oblasti Kladenska nejprve v srpnu 2017 přispěl k prvnímu krátkému návratu „sedmiček“ na linky PID, druhá epizoda tohoto seriálu se pak odehrála loni na podzim po integraci Slánska. Společným jmenovatelem byla v obou případech Karosa C 735.1031 subjektu vystupujícího jako LKW SERVIS, která v obou situacích odjezdila na linkách vždy zhruba po dvou měsících. Po integraci Kladenska byla poté několikrát doplněna dokonce o muzejní atmosférickou Karosu C 734.03 ze soukromé sbírky.
Matěj Stach