Tverský závod PK “TS” (Transportnyje sistěmy) dokončil lakování středního článku první tramvaje Vitjaz‘-M (71-931M), která bude vyhotovena s hliníkovou vozovou skříní. Jde o první tramvaj v Rusku, u níž bude celohliníková konstrukce použita.
První tříčlánkový vůz Vitjaz’ (71-931) s krajními otočnými podvozky byl do zkušebního provozu v Moskvě uveden v listopadu 2014 a později (v r. 2016) zakončil svou pouť v Krasnodaru, kde je jedinou tramvají svého typu. Prvních deset sériových vozů získal Petrohrad, nicméně největším úspěchem pro výrobce se stalo získání obří zakázky pro Moskvu, kam již zamířily vozy s označením Vitjaz‘-M (možno se setkat i s označením bez spojovníku), což byla inovovaná verze s výrazně modernějším designem. První vůz modernizované verze byl testován už od podzimu 2016 ve Volgogradu, následně zamířil do Moskvy, která začala nové tramvaje zařazovat v rychlém tempu od ledna 2017. Během tří let bylo do ruské metropole předáno již 352 těchto tramvají, dalších 22 Vitjaz’ů-M odebral Petrohrad.
Zatímco všechny dosud vyrobené vozy 71-931 (Vitjaz‘ a Vitjaz‘-M) používaly klasickou ocelovou skříň, ve výrobním závodě v Tveru začal vznikat také první celohliníkový vůz. Vedení společnosti PK “Transportnyje sistěmy” věří, že právě v této technologii je budoucnost ruských tramvají. Hliník má totiž dobrou korozivost (odolnost vůči korozi) a vyniká dlouhou životností, zároveň je hliníkové vozidlo lehčí, což je příznivé pro infrastrukturu. Na druhé straně ale bývají hliníkové skříně dražší (hliník je v porovnání s ocelí dražší zhruba 5x). Navíc je určitý um technologii svařování hliníku správně zvládnout, stejně jako následné lakování.
Prozatím byl vyroben střední hliníkový článek budoucího tříčlánkového vozu označovaného též jako typ 71-931M1. Svařen byl v březnu 2020 a po otryskání skříně bylo v květnu dokončeno jeho lakování. První hliníkový vůz bude opatřen lakem v barvách výrobce, neboť jde o vůz koncipovaný jako neadresný prototyp. Nyní by mělo dojít k instalaci oken, podlahy, zvukové a tepelné izolace, natažení kabelů atp.
V současné době pak probíhají práce na dokončení svařování předního a zadního článku vozu, přičemž se předpokládalo ukončení těchto prací na konci května. V polovině června by měly již všechny tři sekce zamířit do závodu společnosti v Petrohradě, kde by mělo dojít k finální montáži vozidla. Na kdy je plánováno dokončení celého vozidla, výrobce neuvádí, prezentace by ale měla proběhnout na veletrhu InnoTrans v Berlíně, který byl přesunut na duben 2021.
Libor Hinčica