Od 5. 5. 2020 se postupně do prodeje dostává číslo 5/2019 časopisu Československý Dopravák. Jde o poslední tištěné vydání, kontinuita časopisu ale bude dále pokračovat na webových stránkách.
Závěrečné číslo bylo dlouho připravováno a do jeho výroby a distribuce následně zasáhla ještě epidemie čínského viru. Nyní se však čtenáři dočkali. Poslední číslo je mimořádné svým rozsahem – má celkem 124 stran – a také svým obsahem. Publikována v něm je řada příspěvků na témata, které doposud nebyla vůbec zpracována.
To je případ například článku o vzniku trolejbusu Škoda 14 Tr. Na 20 stranách je popisován vznik prvních dvou prototypů na počátku 70. let, zkušební jízdy vozidel i zastavení nadějně rozjetého projektu. Nadto je článek doplněn celou řadou dosud nepublikovaných fotografií. S trolejbusy typu 14 Tr z produkce ostrovského závodu Škodovky souvisejí ještě dva příspěvky – jeden se věnuje zkrácené verzi tohoto typu trolejbusu pro Indii, o které jsme stručně referovali i u nás na webu. Druhý poté připomíná pozapomenutý projekt unifikace trolejbusu 14 Tr, z nějž měl vzniknout odvozený autobus.
Zajímavý je jistě také článek o nerealizovaném (a v našem prostředí unikátním) projektu tramvají v Přerově. O možném návratu nákladních tramvají do ulic Prahy na přelomu 70. a 80. let hovoří obsáhlý článek „Výstavba pražských sídlišť za pomoci nákladních tramvají“. Na webových stránkách jsme poté rovněž avizovali článek o těšínské tramvaji, který je unikátní množstvím nově publikovaných údajů – rozsahem jde jistě o doposud nejpodrobněji zpracovanou monografii tohoto provozu od roku 1991.
Věříme, že poslední číslo bude důstojným zakončením éry tištěného časopisu. Děkujeme všem čtenářům i obchodním partnerům, že nám pomohli tolik let přinášet zprávy z prostředí veřejné dopravy.
Redakce